Ökning. Under 2022 ökade antalet passagerare på Finnlines färjor igen efter två år av minskat resande under pandemin. Enligt rederiet närmar man sig de nivåer som rådde före pandemin.
Arkiv
-
-
Nybyggen. Precis före nyår sjösattes Finnlines nya bil- och passagerarfärja Finncanopus på varvet i Kina, det andra fartyget av de två nybyggena i Superstar-klassen för trafiken mellan Kapellskär och Nådendal.
-
Sjösättning. Finnlines satsning på två nya ropaxfärjor mellan Sverige och Finland går framåt. I veckan har rederiet firat sjösättningen av det första fartyget Finnsirius och dessutom kölsträckningen av det andra, Finncanopus.
-
Satsning. I juli kommer Finnlins att lansera en ny fraktlinje mellan Rosslare på Irland och Zeebrugge i Belgien med fartyget Finnpulp. Linjen kommer att ha två avgångar per vecka i vardera riktning.
-
Leverans. Finnlines har tagit leverans av Finneco I, det första av tre nya hybridrorofartyg som är en del av rederiets nybyggnadsprogram på 500 miljoner euro.
-
Kölsträckning. Under fredagen genomfördes en kölsträckning av Finnlines första hybridropax, Finnsirius, för trafiken mellan Nådendal, Långnäs på Åland och Kapellskär.
-
Färjetrafik. Finnlines ropaxfärja Finnclipper som gått i trafik mellan Malmö och Travemünde sedan i slutet på förra året har sålts internt inom Grimaldikoncernen. Det medför ett flaggskifte och en övertalighet bland personalen.
-
Fartygsbrand. Tio personer saknades fortfarande under måndagen efter branden på ropaxfärjan Euroferry Olympia utanför den grekiska ön Korfu. Nu ska svenskflaggade färjan Finnclipper gå in som ersättningsfartyg.
-
Sjösättning. Finneco III, det tredje fartyget i Finnlines nya serie med roro-fartyg med hybridteknik, har sjösatts på China Merchants Jinling Shipyard i Kina.
-
Steel cutting. Under måndagen påbörjades bygget av Finnlines första nya hybridfartyg på Nanjing Jinling shipyard i Kina. Planerad leverans är i början av nästa år.