Järnvägsvagnar lastas ombord på Unity Lines färja Polonia i Ystad.

Fotograf: Thomas Körner/Ystad Hamn

Kategori: Färjetrafik | Hamn/Logistik

Tågen rullar åter genom Ystad hamn

Efter ett par års uppehåll på grund av ombyggnation av bangården i Swinoujscie är det nu återigen möjligt att skeppa järnvägsvagnar via Ystad till Polen. Nyligen kördes de första vagnarna ombord på färjan Polonia.
Ombyggnation av bangården i polska Swinoujscie har pågått i nära två år, vilket gjort att inga tågvagnar kunnat lastas eller lossas på Unity Lines järnvägsfärjor mellan Ystad och Polen. Men nu är arbetet slutfört och nyligen genomfördes en lastning av ett antal tågvagnar i Ystad som skulle till Polen för reparation.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]eature=shared”,”type”:”video”,”providerNameSlug”:”youtube”,”responsive”:true,”className”:”wp-embed-aspect-16-9 wp-has-aspect-ratio”} –>


Ombyggnation av bangården i polska Swinoujscie har pågått i nära två år, vilket gjort att inga tågvagnar kunnat lastas eller lossas på Unity Lines järnvägsfärjor mellan Ystad och Polen. Men nu är arbetet slutfört och nyligen genomfördes en lastning av ett antal tågvagnar i Ystad som skulle till Polen för reparation.

– Det här är jätteroligt. Nu har vi både svenska och utländska intressenter från länder söderut i Europa som tittar på möjligheten att skicka järnvägsvagnar till Sverige via Polen istället för via Tyskland, säger Björn Boström, vd för Ystad hamn.

I slutet av förra året sålde Unity Line sin järnvägsfärja Jan Sniadecki till Grekland, vilket gör att det numera finns en färja kvar som kan ta järnvägsvagnar. Det är Unity Lines Polonia, byggd 1995 som har en spårkapacitet på 740 meter.

– Den här färjan går varje kväll från Ystad så det finns järnväg kopplat till Ystad hamn varje dag året runt, förutom på julafton, säger Björn Boström.

Inte sedan 2018 har det funnits någon aktör som regelbundet kört järnvägsvagnar via Ystad. Det har gjort att det på många håll funnits en bild av att trafiken med tågfärjorna blivit nedlagd. Helt fel menar Björn Boström.

– Det har varit ett problem för oss att det där ryktet gått om att tågfärjeförbindelsen varit nedlagd. Det har till och med Trafikverkets statliga utredning om tågfärjetrafiken skrivit och det är fullständigt felaktigt. Tågfärjeleden har aldrig blivit nedlagd, säger han.

Nu hoppas Björn Boström att även svenska myndigheter ska få upp ögonen för att tågfärjeläget i Ystad kan fungera som en viktig redundans i det svenska transportsystemet.

– Det är inte bara Trelleborg och Öresundsbron som finns som alternativ, utan även färjan här. Jag tycker det är oerhört viktigt att alla behandlas lika i detta, vi är numera ett Natoland och det kommer i framtiden bli ett allt större samarbete kring beredskapsfrågor och då kan det hända att militär utrustning kan skickas via vår anläggning här i Ystad eftersom en järnvägsfärja klarar otroligt stora tyngder. Vi finns här som en resurs och är en del av redundansen, säger Björn Boström.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]