[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]//www.sjofartstidningen.se/steel-cutting-for-finnsirius/”>Finnsirius ägde rum på varvet Nanjing Jinling Shipyard i Kina. Finnlines har beställt två ropaxfartyg för deras trafik mellan Sverige och Finland via Åland, en linje rederiet seglat på sedan 1997. Det andra fartyget kommer att få namnet Finncanopus.
Enligt rederiet kommer fartygen att ha kapacitet för cirka 300 lastbilar, 200 personbilar och 1.100 passagerare. Fartygen blir 235 meter långa och kommer att utrustas med bland annat batteripaket och landströmsanslutning. De kommer att få ett bredare utbud av hytter, restauranger, caféer och lounger jämfört med dagens fartyg på linjen. De kommer dessutom att byggas med ett spa och ett gym.
– Även om vi går vidare till en högre servicenivå har huvudfokus legat på hållbarhet. Gröna värden har beaktats i hela fartyget, från energiproduktion till belysningshantering. Landströmsförsörjning och ett batteripaket med hög kapacitet är exempel på hur vi eliminerar lokala utsläpp. Med hjälp av den senaste tekniken och hållbara innovationer förväntas dessa stora fartyg inte förbruka mer bränsle än föregående generation”, säger Emanuele Grimaldi, vd för Finnlines i ett pressmeddelande.
Nästa milstolpe för Finnsirius kommer att bli sjösättningen i augusti 2022 då även kölsträckningen av Finncanopus är planerad. Båda fartygen har förväntas levererans under hösten 2023.
De två Superstar-fartygen ingår i Finnlines nybyggnadsprogram på 500 miljoner euro som även inkluderar tre hybridro-ro-fartygen Finneco I, Finneco II och Finneco III.
FAKTA: Finnsirius / Finncanopus
Leverans: 2023
Isklass: 1 A Super
Längd: total 235,0 m
Bruttotonnage: 64,600
Dödvikt: 11,500
Filmeter: 5,200
Passagerare: 1,100
Passagerarhytter: 323
[/flowy_subscriber_only]