Finnclipper har trafikerat mellan Malmö och Travemünde sedan i mitten på december förra året.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Färjetrafik

Anställda berörs när Finnclipper säljs

Finnlines ropaxfärja Finnclipper som gått i trafik mellan Malmö och Travemünde sedan i slutet på förra året har sålts internt inom Grimaldikoncernen. Det medför ett flaggskifte och en övertalighet bland personalen.
Det var i förra veckan som Finnclipper lämnade Malmö med destination Medelhavet för att bli ersättningsfartyg till brandskadade färjan Euroferry Olympia på linjen mellan italienska Brindisi och Igoumenitsa i Grekland. Nu står det klart att Finnclipper kommer att bli kvar på Medelhavet. Fartyget har sålts internt inom Grimaldi-koncernen, kommer att byta flagg och namn till Igoumenitsa.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]-medelhavet-ersatter-brandskadad-farja/”>Finnclipper lämnade Malmö med destination Medelhavet för att bli ersättningsfartyg till brandskadade färjan Euroferry Olympia på linjen mellan italienska Brindisi och Igoumenitsa i Grekland. Nu står det klart att Finnclipper kommer att bli kvar på Medelhavet. Fartyget har sålts internt inom Grimaldi-koncernen, kommer att byta flagg och namn till Igoumenitsa.

– Ser man bilderna på Euroferry Olympia så framstår skadorna som tämligen omfattande. Och då behövs ett ersättningsfartyg under en längre tid än vad som var tänkt från början och då blir ett flaggskifte en konsekvens av det, säger Leif Paulsson, sjöpersonalchef på svenska Finnlines Ship Management AB som bemannar rederiets fartyg mellan Malmö och Travemünde. 

Flaggskiftet är planerat att ske under mitten av nästa vecka och i samband med det kommer också en ny besättning att ta över fartyget som för tillfället ligger i italienska Piombino. Enligt italiensk sjöfartsmedia kommer fartyget att få cypriotisk flagg.

Exakt vilka de exakta konsekvenser det blir för personalen är ännu oklart enligt Leif Paulsson. 

– Det blir en övertalighet. Men detta är så nytt så jag vet inte omfattningen på den ännu. Detta är något som jag har börjat titta på i dag, säger han.

– Vi alla tycker att det här är oerhört tråkigt. Men det hela är knutet till den här branden och handlar inte om några andra faktorer. Hade inte branden inträffat hade aldrig den här situationen uppstått, säger han.

Finnclipper sattes i trafik mellan Malmö och Travemünde så sent som i mitten av december efter en över tre år lång charter för spanska Balearia på Medelhavet. Det som ett steg i att utöka trafiken till fyra fartyg, systrarna Finntrader och Finnpartner, samt Finnclipper och Finnfellow som sattes in på linjen den 1 februari. Men nu är det återigen trafik med tre fartyg som gäller. Leif Paulsson kan inte säga något om framtida planer på ett fjärde fartyg igen. 

– Det är ett kommersiellt beslut. Men hade inte detta hänt hade det fortfarande varit fyra fartyg, säger han.

Branden ombord på Euroferry Olympia, som just nu ligger i Astakos i västra Grekland, är fortfarande inte släckt. När fartygets akterramp öppnades under måndagen antändes farliga gaser, vilket gav branden ny fart.

Hittills har åtta personer påträffats avlidna på fartyget. Tre passagerare saknas fortfarande.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]