Finnlines nybygge Finnsirius förtöjer i Kapellskär med hjälp av automooring. Under en övergångsfas används även vanliga trossar.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Färjetrafik | Hamn/Logistik

Finnlines nya fartyg sugs fast i Kapellskär

Sveriges första system för automooring där fartygen sugs fast med vakuum. Det är vad Stockholms Hamnar har investerat i för att hantera Finnlines nybyggen i Kapellskär. Resultatet är både minskade utsläpp och en säkrare arbetsmiljö.
Sedan i mitten av september trafikerar Finnlines nybygge Finnsirius linjen mellan Kapellskär, Långnäs och Nådendal. Fartyget är det första av rederiets två nybyggen för linjen där det andra, Finncanopus har beräknad trafikstart efter årsskiftet.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]pp och en säkrare arbetsmiljö.”} /–>

Sedan i mitten av september trafikerar Finnlines nybygge Finnsirius linjen mellan Kapellskär, Långnäs och Nådendal. Fartyget är det första av rederiets två nybyggen för linjen där det andra, Finncanopus har beräknad trafikstart efter årsskiftet.

Men det är inte bara fartyget som är nytt, även Stockholms Hamnar har gjort stora investeringar i ny teknik för de båda fartygen. I förra veckan arrangerade hamnen en pressvisning av den nya tekniken som installerats i hamnen.

– Det här projektet består av tre delar kan man säga. Dels är det systemet för automooring, sedan är det också nya betongfundament som automooringen står på. Och så är det en landströmsanläggning, säger Sebastian Zaar, teknisk chef i Stockholms Hamnar och projektledare för ombyggnaden.

Sebastian Zaar, teknisk chef i Stockholms Hamnar. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall.

Sökte EU-finansiering

Stockholms Hamnar gick samman med hamnen i Nådendal och sökte delfinansiering för satsningen via EU vilket de fick inom ramen för EU-projektet ”Upgrade of the Baltic sea bridge Kapellskär – Naantali (MoS Finnlink)”. Landströmsanslutningen finansieras även med stöd från det nationella investeringsstödet Klimatklivet.

Först i Sverige

Kapellskär är den första hamnen i Sverige som får ett system för automooring där vakuumteknik används för att suga fast fartygen. Det innebär att fartygen kan förtöjas på mindre än 30 sekunder och lösgöras igen på mindre än 15 sekunder.

– Det finns en rad olika nyttor med detta, det primära för oss är att den här automooringanläggningen tar bort trosshanteringen från verksamheten och det är ett av de tyngsta och farligaste momenten vi har i hamnen. Det är en arbetsmiljövinst. Sedan ger det även en miljövinst eftersom fartyget kan stänga av maskinerna tidigare, vilket även ger minskade vibrationer och en minskad ljudbild, säger Sebastian Zaar.

Under en övergångsperiod kommer fartygen även att använda trossar, men därefter är planen att fartygen enbart ska använda automooringsystemet.

Fått landström

Samma kaj har även utrustats med en landströmsanslutning av typen PowerReach NxG från Cavotec. På så sätt behöver inte fartyget använda några hjälpmaskiner vid kaj, vilket förutom minskade utsläpp även leder till ett minskat buller i hamnen. Anslutningens spänning ligger på 11.000 volt och en effekt på upp till 4 MVA.

Genom anslutningen i Kapellskär har nu Stockholms Hamnars samtliga hamnar i Norvik, Nynäshamn, Stockholm och Kapellskär minst en kaj med landström.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]