MS Finneco I är en del av Finnlines nybyggnadsprogram på 500 miljoner euro, som består av tre hybridroro-fartyg och två hybridropax-fartyg.

Fotograf: Finnlines Abp

Kategori: Färjetrafik | Passagerarsjöfart | Skeppsbyggnad

Nybygge levererat till Finnlines

Finnlines har tagit leverans av Finneco I, det första av tre nya hybridrorofartyg som är en del av rederiets nybyggnadsprogram på 500 miljoner euro.
Det var under torsdagen den 28 april som Finneco I levererades från det kinesiska Jinling Jiangsu-varvet. Det är det första av tre rorofartyg i en order som undertecknades i maj 2018 och där bygget av det första fartyget påbörjades i juni 2020.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]gen den 28 april som Finneco I levererades från det kinesiska Jinling Jiangsu-varvet. Det är det första av tre rorofartyg i en order som undertecknades i maj 2018 och där bygget av det första fartyget påbörjades i juni 2020.

– Vi välkomnar Finneco I till vår flotta. Fartyget kommer att bli större och mer miljövänligt än något roro-fartyg i Östersjön. Fartyget kommer att spela en viktig roll för att säkerställa en tillförlitlig leverans av varor till och från Finland. Våra förbindelser till Europa kommer att förbättras avsevärt när fartyget börjar trafikera Finnlines Östersjö-, Nordsjö- och Biscayatrafik, säger Emanuele Grimaldi, vd för Finnlines i ett pressmeddelande.

Konstruktionen av de två systerfartygen till Finneco I har också gått framåt. Det andra fartyget, Finneco II, sjösattes i augusti 2021 och det tredje, Finneco III, i november 2021. Alla tre fartygen kommer att gå in i Finnlines Östersjö-, Nordsjö- och Biscayatrafik under 2022.

Enligt rederiet kommer lastkapaciteten att öka med nästan 40 procent på de nya fartygen jämfört med de största fartygen i dagens Finnlines-flotta, det eftersom varje fartyg kan transportera 5,8 kilometer last vilket i praktiken betyder omkring 400 trailers per resa.

Dessutom har Finnlines uppgraderat sina tjänster ombord för lastbilschaufförerna. Fartygen har ett gym, en bastuavdelning, ett mat- och rekreationsrum och en tvättstuga. För att öka komforten ombord kommer förarna att få singelhytter.

Klassificeringssällskapet Rina har tilldelat klassbeteckningen ”Green Plus” för Finneco I på grund av dess miljöprestanda. Fartygen i serien har enligt rederiet utrustats med tvåtaktsmaskiner som har en lägre bränsleförbrukning än fyrtaktsmotorer. De har dessutom ett luftbubblingssystem under kölen som minskar fartygens friktions- och hydrodynamiska motstånd och därmed bränsleförbrukningen och utsläppen.

Fartygen har även ett batteripack på 5 MW för nollutsläpp under hamnanlöpen. Batterierna laddas upp under segling och dessutom drar fartyget nytta av strömförsörjning via 600 kvadratmeter med solpaneler. Dessutom finns avgasreningssystem för att minska luftutsläppen och skadliga partiklar.

– Jag känner mig säker på att Finneco-serien kommer att ge ett mervärde till Finnlines och dess kunder, säger Emanuele Grimaldi i pressmeddelandet.

Finnlines nybyggnadsprogram inkluderar också två de båda Superstar ro-pax-fartygen Finnsirius och Finncanopus som ska levereras 2023 för linjen Nådendal–Långnäs–Kapellskär. 

Fartygstyp: Roro

Isklass: 1A

Längd: 238,0 m

Bredd: 34,0 m

Gross tonnage: 60.515 

Dödvikt: 17.377 

Filmeter: 5.800

Fart: 20,7 knop.

Maskineffekt: 2 x 12.780 kW

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]