Finneco III, det tredje fartyget i Finnlines nya roro-serie, sjösattes i Kina den 22 november 2021.

Fotograf: Finnlines Plc

Kategori: RoRo

Finnlines tredje hybridroro är sjösatt

Finneco III, det tredje fartyget i Finnlines nya serie med roro-fartyg med hybridteknik, har sjösatts på China Merchants Jinling Shipyard i Kina.

Det var under måndagen den 22 november som sjösättningen ägde rum på varvet i Kina av Finneco III. Fartygen i Finneco-serien blir 238 meter långa med en lastkapacitet på 5.800 filmeter. Jämfört med rederiets största roro-fartyg i dag är det en ökning av lastkapaciteten med nästan 40 procent.

Har fem nybyggen

Finnlines genomför just nu nybyggnadsprogram på 500 miljoner euro, vilket inkluderar tre hybridroro-fartyg och två ropaxfartyg i Superstar-serien, Finnsirius och Finncanopus, som är planerade för linjen Nådendal–Långnäs–Kapellskär. De tre hybridroro-fartygen kommer att gå i rederiets trafik på Östersjön, på Nordsjön och över Biscaya från och med nästa år.

– Vår ambitiösa strategi att utöka vår service är ett svar på en växande efterfrågan. Vi kommer att ha totalt fem nya fartyg till trafik under de närmaste åren, vilket kommer att öka vår last- och passagerarkapacitet avsevärt. Vi förbättrar vår prestanda samtidigt som vi minskar miljöpåverkan från vår flotta. Hybridfartygen kommer att vara bland de mest innovativa och effektiva fartygen i världen och är en del av de investeringar vi gör i en ansvarsfull och hållbar drift av vår flotta, säger Emanuele Grimaldi, vd för Finnlines, i ett pressmeddelande.

Nollutsläpp i hamn

Finneco-klassens fartyg är 238 meter långa, 34 meter breda med en lastkapacitet på 5.800 filmeter. På väderdäck kan fartygen lasta 520 TEU. Jämfört med Finnlines Breeze-klass är nybyggenas lastkapacitet med 38 procent större. De byggs till högsta finsk/svenska isklass 1A Super.

Med nybyggena introducerar Finnlines ett hybridkoncept där litiumjonbatterier förser fartygen med elenergi i hamn. Enligt rederiet har fartygen därför nollutsläpp under hamnbesöken.

De utrustas med moderna tvåtaktsmaskiner, avgasreningssystem, solpaneler och innovativa luftbubblingssystem för att minska friktionen mellan skrov och havet, uppger Finnlines vidare i ett pressmeddelande.