Dokumentär. På 1800-talet köper den unge Axel Broström i Värmland en fraktskuta som blir grunden till ett redarimperium som i många år kommer att regera på haven. Under jul- och nyårshelgerna sänder Sveriges Radio en dokumentärserie i fyra avsnitt om redarfamiljen Broström.
Nyheter
-
-
Nedgång. Även under den traditionellt viktiga sommarsäsongen minskade antalet färjepassagerare kraftigt jämfört med året innan.
-
Debatt: Det svenska 12-månaderskravet för obegränsad sjökaptens- och sjöingenjörsbehörighet ger svenska sjöbefäl konkurrensnackdelar. Dessutom hindrar det nyrekrytering av lotsar, skriver de två sjöbefälen Johan Svedung och Sebastian Backe.
-
Pionjärfartyg. Inte alltid flytande, men alltid säkert på grund. Det är devisen för Thun Tankers nya fartyg i NaabsaMAX-klassen. Nyligen stod Thun Blyth på botten för första gången.
-
Estoniakatastrofen. Statens haverikommission begär att regeringen ändrar lagen om gravfrid vid Estonia, detta för att kunna utföra dykundersökningar av vraket.
-
Bunkring. Den första bunkringen av LNG med inblandning av LBG till havs har ägt rum utanför Göteborg.
-
Expanderar. The Swedish Club ökar sin närvaro i Asien med nytt kontor i Singapore.
-
Brexit-trafik. Det är nu officiellt att det är DFDS som hyr in Visby för trafik inom EU mellan Frankrike och Irland.
-
Intermodal. Stena Line fortsätter att satsa på nya fraktförbindelser genom att kombinera olika fraktsätt. Den 11 januari öppnar de en linje mellan Trelleborg och Bettembourg i Luxemburg.
-
Nysatsning. Under onsdagen avslöjade Stena Line namnen på de två ombyggda färjorna som ska sättas in i trafiken på Östersjön mellan Nynäshamn och Ventspils till våren.
-
Arbetsmiljöbrott. Stuverichefen i Oxelösunds Hamn hade enligt tingsrätten ansvaret när en hamnarbetare dog av syrebrist i samband med lossning av ett fartyg i hamnen.
-
Brott. Det blir ingen prövning i hovrätten av händelserna i våras då befälhavaren på passagerarfartyget Birger Jarl, numera Baltic Star, bröt mot lagen om fartygssäkerhet.
-
Leverantör. Svenska Echandia deltar i byggnation av världens största flotta av elfärjor.
-
God jul. Vi på Sjöfartstidningen vill önska alla våra läsare en god jul och ett gott nytt år. Det här är vårt sista nyhetsbrev för året. Vi återkommer med nya nyhetsbrev efter helgerna. Fortlöpande nyhetsuppdatering sker dock som vanligt på www.sjofartstidningen.se
-
Forskning. Artificiell intelligens ska användas för att öka säkerheten på sjön. Sjöfartsverket har inlett ett fördjupat forskningssamarbete med Linköpings universitet.
-
Stöd. Regeringen vill förlänga det tillfälligt anpassade sjöfartsstödet för passagerarfärjor.
-
Batterier. Donsötanks nybyggen utrustad med energilagringssystem från WE Tech.
-
Hamn. 180 000 kubikmeter muddermassor återanvänds just nu som fyllnadsmaterial i bygget av Göteborgs hamns nästa stora miljardinvestering. 140 000 kvadratmeter ny terminalyta kommer att vara tillgänglig i Göteborgs hamn 2023.
-
Debatt. I denna debattartikel efterlyser skribenterna ett fördjupat samarbete mellan energibolag och hamnar.
-
Två fartyg. Stena Line fördubblar sin lastkapacitet på linjen mellan Rosslare och Cherbourg.
-
Inlandsfartyg. Sandinge i Lysekil har köpt brittiskt specialfartyg för trafik på inre vattenvägar.
-
Sjösättning. Det åttonde fartyget i Fure Vinga-serien har sjösatts i Kina.
-
Feederstorlek. Langh Ship har köpt två isförstärkta containerfartyg från Tyskland.
-
41 år. Ropax-fartyget Gute lämnar nu Gotlandsbilaget för nya äventyr längre söderut.
-
Miljö. Stockholms Hamnar har beviljats bidrag från Naturvårdsverket och EU för att bygga elanslutningar för kryssningsfartyg.