Fartyget blir det första i en serie om totalt sex fartyg som är beställda av Grimaldi, där tre ska opereras av Grimaldi i Medelhavet och övriga tre är tänkta för Finnlines. Det första av Finnlines-fartygen ska levereras under början av 2021, de andra två under 2022.
[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]örsta i en serie om totalt sex fartyg som är beställda av Grimaldi, där tre ska opereras av Grimaldi i Medelhavet och övriga tre är tänkta för Finnlines. Det första av Finnlines-fartygen ska levereras under början av 2021, de andra två under 2022.
Fartygen blir 238 meter långa och får en lastkapacitet om 5.800 filmeter. Dessutom har de plats för 300 TEU på väderdäck och möjlighet att ta alla typer av roro-laster genom att underrummen och huvuddäck anpassas för transport av pappersrullar. Nybyggena får högsta finsk/svenska isklass.
Fartygsserien byggs med ett hybridkoncept där framdriften sköts av ett maskineri som drivs av ett fossilt bränsle samtidigt som de även utrustas med med litiumjon-batterier som laddas under gång för att säkerställa utsläppsfria hamnuppehåll. Maskineriet levereras av MAN och är deras tvåtaktsmotorer som kallas B&W 9S50ME-C9.6.
Fartygen utrustas med skrubbrar. Designen av fartygen har tagits fram i samarbete med Knud E Hansen.
[/flowy_subscriber_only]