Finnsirius, Finnlines första Superstar ropaxfärja, sjösattes i Kina den 30 augusti 2022.

Fotograf: Finnlines PLC

Kategori: Färjetrafik

Dubbla milstolpar för Finnlines nybyggen

Finnlines satsning på två nya ropaxfärjor mellan Sverige och Finland går framåt. I veckan har rederiet firat sjösättningen av det första fartyget Finnsirius och dessutom kölsträckningen av det andra, Finncanopus.
Det var under tisdagen den 30 augusti som Finnsirius sjösattes på varvet China Merchants Jinling Shipyard i Weihai, Kina. Två dagar senare, den 1 september, påbörjades arbetet med systerfartyget Finncanopus genom en kölsträckning på varvet.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only] andra, Finncanopus.”} /–>

Det var under tisdagen den 30 augusti som Finnsirius sjösattes på varvet China Merchants Jinling Shipyard i Weihai, Kina. Två dagar senare, den 1 september, påbörjades arbetet med systerfartyget Finncanopus genom en kölsträckning på varvet.

De båda färjorna kommer att sättas i trafik mellan Sverige, Åland och Finland på linjen Kapellskär–Långnäs–Nådendal under 2023, en trafik som rederiet bedrivit sedan 1997.

  • Byggnationen av det andra RoPax-fartyget i Superstarklassen, M/S Finncanopus, fortskrider och det första kölblocket har lagts på plats i varvets torrdocka. Foto: Finnlines Plc.
  • Högste chefen för China Merchants Jinling Shipyard Frank Zhang och Finnlines platschef Esa Tikkanen. Foto: Finnlines Plc.

Kan ta över fem kilometer last

Fartygen byggs i en klass som rederiet kallar för Superstar som kommer att ha kapacitet för 1.100 passagerare och ha 5.100 filmeter för frakt. De är 235 meter långa och byggs enligt rederiet med den senaste innovativa tekniken.

– Våra Superstarfärjor kommer att vara större än de existerande i Star-klassen, och blir Finnlines flaggskepp både i fråga om storlek och teknologi. Vi skalar både upp rutten mellan Sverige och Finland och ökar standarden på erbjudandet till våra kunder, säger Antonio Raimo, Line Manager på Finnlines i ett pressmeddelande.

Färjorna utrustas med landströmsanslutning, system för återvinning av spillvärme, batteriinstallationer, system för automatisk förtöjning och system för rening av barlastvatten, samt det som kallas för air lubrication, ett system som använder luftbubblor för att minska friktionen mellan fartygets skrov och vattnet och därmed bränsleförbrukningen.

Strävar efter minskad miljöpåverkan

Förutom en ökning av fraktkapaciteten med 20 procent jämfört med färjorna i Star-klassen, innebär de nya färjorna en uppdatering av serviceerbjudandet med stora utrymmen för passagerarna.

– Vi är stolta över att kunna presentera nästa generations ropaxfartyg som sätts i trafik under 2023. Utrustade med den senaste tekniken och hållbara innovationer kommer dessa stora fartyg inte bara att ge våra kunder skalfördelar utan också minska miljöpåverkan. Vår strävan efter att kontinuerligt förbättra både verksamhetens effektivitet och företagets finansiella stabilitet säkerställer att vi kan fortsätta att investera i vår flotta och möta våra kunders behov, säger Tom Pippingsköld, Finnlines vd i pressmeddelandet.

Nästa milstolpe är sjösättningen av Finncanopus i januari 2023. De nya RoPax-färjorna förväntas vara leveransklara under tredje, respektive fjärde kvartalet 2023. 

FAKTA: Finnsirius och Finncanopus

Fartygstyp: Ropax.

Leverans: 2023.

Isklass: 1A Super.

Total längd: 235 meter.

Bruttodräktighet (GT): 64.600.

Dödvikt: 11.500.

Lastmeter: 5.100.

Passagerare: cirka 1.100

Hytter: 323.

Rutt: Sverige-Åland-Finland (Kapellskär–Långnäs–Nådendal).

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]