[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]skär, Långnäs och Nådendal.”} /–>
Det är det kinesiska varvet China Merchants Jinling i Weihai som byggt de båda systerfartygen Finnsirius, som levererades i juli i år och och Finncanopus som alltså levererades under tisdagen den 12 december.
För att fira överlämningen hölls en ceremoni i Kina med representanter från Finnlines och varvet. Hemresan till Östersjön förväntas ta sex till sju veckor. Enligt ett pressmeddelande från Finnlines kommer fartyget vara närapå fullastat med frakt och anlöpa flera hamnar innan fartyget når Östersjön. Finncanopus planeras inleda trafik mellan Sverige och Finland i februari 2024 med avgångar från Kapellskär på morgonen och från Nådendal på kvällen.
Nybyggnadsprogram slutfört
De nya ropaxfartygen i Superstarklassen är en del av Finnlines investeringsprogram på totalt 500 miljoner euro som nu har slutförts. Nybyggnadsprogrammet omfattade de båda hybridfartygen Finnsirius och Finncanopus, samt de tre rorohybridfartygen Finneco I, Finneco II och Finneco III.
– Våra investeringsprogram ligger i linje med Grimaldi-koncernens strategi som syftar till att förbättra den operativa effektiviteten och minska koldioxidutsläppen. De nya fartygen stöder våra kunder i deras och vår gemensamma övergång till hållbarhet och miljöansvar. Finnlines fortsätter sin gröna omställning och gör sitt bästa för att tillgodose kundernas behov på mest hållbara sätt. Finnlines gröna investeringsprogram om 500 miljoner euro, som inleddes 2018, är nu slutfört. Programmet visar tydligt vårt orubbliga engagemang för miljön, för våra kunder och för våra andra intressenter, sade Tom Pippingsköld, Finnlines vd, under tisdagens leveransceremoni i Kina.
Tar över fem kilometer med last
Finnsirius och Finncanopus är de största ropax-fartygen i Finnlines flotta. Båda har kapacitet för 5.200 lastmeter kan ta 1.100 passagerare.
– Finnlines är marknadsledande på denna rutt och våra nya fartyg i Superstar-klassen representerar en helt ny standard för transporter över Östersjön, både för frakt- och passagerartrafik. Finnsirius har fått ett varmt välkomnande av både privatresenärer och yrkeschaufförer som uppskattar de förbättrade tjänsterna. När Finncanopus sätts i trafik kommer det nuvarande mindre ropax-fartyget att flyttas över till vår rutt mellan Sverige och Tyskland. På så sätt kan vi förbättra våra tjänster på ytterligare en viktig sjöförbindelse”, sade Antonio Raimo, Finnlines linjechef under ceremonin.
Fartygen i klassen har utrustats med batteripack, landströmsinstallation, system för återvinning av spillvärme och rening av barlastvatten och förtöjs i hamnarna med hjälp av automooring.
FAKTA: Finncanopus
Isklass: 1 A Super
Total längd: 235,0 m
Största bredd (moulded breadth): 33,3 m
Bruttodräktighet (GT): 65.692
Lastmeter: 5.200
Optimal hastighet: 16 / 20,5 knop
Maskineffekt: 4 x 7 200 kW
Flagg: Finland
Maximalt antal passagerare: 1 100
Antal passagerarhytter: 323
Rutt: Sverige–Finland (Kapellskär-Långnäs-Nådendal