Europalink vid sista avgången från Nådendal i förra veckan.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Färjetrafik

Europalink tillbaka i den svenska handelsflottan

Ropaxfärjan Europalink återvänder till linjen Malmö–Travemünde och får i samband med det svensk flagg.
Omflaggningen genomfördes under måndagen vid en ceremoni när fartyget låg till kaj i Malmö. På plats fanns Finnlines linjechef Antonio Raimo, Thomas Doepel som är vd för Finnlines Ship Management AB, fartygets befälhavare Jan Isberg samt regionstyrelsens ordförande i Skåne Carl-Johan Sonesson (M).

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]nes linjechef Antonio Raimo, Thomas Doepel som är vd för Finnlines Ship Management AB, fartygets befälhavare Jan Isberg samt regionstyrelsens ordförande i Skåne Carl-Johan Sonesson (M).

Ropaxfärjan Europalink har en lång historia i Malmö men har de senaste åren seglat på Finnlines linje Kapellskär–Långnäs–Nådendal under finsk flagg. Nu ska fartyget återgå till linjen mellan Malmö och Travemünde och i samband med detta får fartyget svensk flagg.

– Vi strävar alltid efter att vara ett lokalt rederi trots att vi är en stor koncern. Genom att flagga svenskt säkerställer vi att vi kan få kunnig personal. Vi räknar med att ungefär hundra arbetstillfällen tillkommer, säger Thomas Doepel, vd för Finnlines Ship Management AB, i ett pressmeddelande.

Svenska flaggan hissas ombord. Från vänster Thomas Doepel, Carl Johan Sonesson och Jan Isberg. Foto: Finnlines

Linjechef Antonio Raimo säger i pressmeddelandet att det är en stor glädje att få ned Europalink till Malmö igen.

– Vi satsar nu på att öka kapaciteten på vår linje mellan Sverige och Tyskland, både för godskunder och passagerare. Finnlines kärnverksamhet har alltid varit godstransporterna, men nu inför vi även nya servicekoncept för passagerarna på våra olika linjer. Linjen mellan Nådendal i Finland och Kapellskär utanför Stockholm har varit först ut, men vi vill nu även uppgradera linjen mellan Malmö och Travemünde, säger Antonio Raimo.

Vid inflaggningsceremonin deltog även regionstyrelsens ordförande i Skåne, Carl Johan Sonesson (M). Han hälsar fartyget varmt välkommen tillbaka till Malmö och Skåne.

– Sverige har en relativt liten andel av handelsflottan i eget register, jämfört med de övriga nordiska länderna. Det gör det svårare att bibehålla försörjningen i händelse av kris. Därför är det mycket positivt att Finnlines tar ansvar för att samtliga fartyg på deras linje mellan Malmö och Tyskland är svenskflaggade, säger Carl Johan Sonesson i pressmeddelandet.

Europalink byggdes 2007 av det italienska varvet Fincantieri och har sedan dess i olika omgångar gått i trafik i Sverige, Tyskland, Finland, Polen, Italien och Grekland. Fartyget har 4.200 filmeter och plats för 554 passagerare ombord. Linjen Malmö–Travemünde var den första som Europalink sattes in på vid leveransen och hon seglade där 2007–2009. Finnlines övriga fartyg på linjen Malmö–Travemünde är för närvarande Finntrader, Finnpartner och Finnfellow.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]