• Bergatrollets Takao-san

    Takao-san kan inte konkurrera med det majestätiska Fuji-san i sydväst. Icke desto mindre rör det sig om ett heligt, förtrollat berg.

  • 80-årsminne av tragedi på Medelhavet

    Tragedi är ett av våra många grekiska låneord. Egentligen betyder ordet ”bockens sång”, med en innebörd av sorgespel eller sorglig händelse. Under andra världskriget drabbades oändligt många civila fartyg, däribland svenska, av tragedier på Medelhavet med oräkneliga mänskliga dödsoffer. En...

  • Filippinsk matros evigt tacksam mot svensk redare

    Sjömannen var så illa däran att han evakuerades till intensivvård i svensk hamn. Läkarna gav honom en 50-50-chans att överleva. Efter ett antal dygn var han på bättringsvägen. När han slutligen kunde lämna sjukhuset fick han en fristad för konvalescens hemma hos sitt fartygs redare i dennes bostad.

  • Hejdlös drift med sjömanslivet

    s/s Martha tuffade rakt in i hjärteroten på hela det svenska sjöfolket. 1991 tvingade trycket HKF att börja sälja Martha, först som videokassett och långt senare i dagens behändiga DVD-format. Nu finns den med textning på både svenska, engelska, norska och finska – och även på danska för hörselskadade danskar. Totalt har HKF och arvtagaren Sjömansservice sålt över 7.000 exemplar av filmen.

  • Linie Aquavit – m/s Tampas dyrbara last

    Lysholm började sälja sin vara som proviant till Det Jensenske Rederi i Trondheim, föregångaren till Det Nordenfjeldske Dampskipsselskap. Sjömännen lär ha fått en dram då och då som del av kosthållet, således en motsvarighet till lajmjosarnas grog. Antagligen bidrog det till produktens spirande nimbus eller lyskraft.

  • Okänt ”mini-Atlantis” i södra Egeiska havet?

    Nyligen berättade nättidningen Greek Reporter om 7.000 år gamla arkeologiska lämningar som just har upptäckts på havets botten utanför den sydkroatiska kusten. Det får mig att minnas en lördagseftermiddag i början av 1981, då Svenska Orient Liniens m/s Tyrusland stävar...

  • Day of the Seafarer

    Dagens kanske 1,9 miljoner sjömän är en garant för att världshandeln fungerar, inbegripet farliga men livsavgörande spannmålstransporter från det krigsdrabbade Ukraina till Östafrikas hungrande folk.

  • Utklippan – fågelskådarnas paradis

    Sveriges yttersta landrevir mot havet i olika väderstreck är väl definierade. I ost är det Kataja sydsydost om Haparanda; en ö som i likhet med Märket i Ålands hav är delad mellan Sverige och Finland. I väst är det skäret Stora Drammen nordväst om Kosteröarna. Längst i syd är det fastlandsudden Smygehuk. Ytterst i sydost är det Utklippan, Sveriges eget vindpinade ”Kap Horn” syd om Karlskrona och sydväst om Torhamns udde, det svenska fastlandets sydostspets.

  • Sjömannen Gösta Werner

    Ödet är nyckfullt. Den svenska sjömanskårens mest välkända konstnärer, göteborgaren Torsten Billman och stockholmaren Gösta Werner, föddes båda i maj 1909. Båda törnade in för gott 80 år senare, 1989. Dessförinnan var de verksamma till sjöss och på bildkonstens arenor. Olika temperament och intresseinriktning till trots borde de ha haft mycket att språka om, sjöbröder emellan. Ändå korsades aldrig deras vägar.

  • Drags kanal – äldst i Sverige

    Innan Drags kanal grävdes kunde Kalmar-destinerade skutor ligga på kryss i sundet i dygn i sträck, till följd av motsjö och hårda vindar. Leden förbi Skäggenäs ingår i kung Valdemar Sejrs segelled mellan blekingska Utlängan och estniska Odensholm. Leden har varit känd sedan 1100- eller 1200-talet.

  • Att tas med en nypa salt

    Ett av smeknamnen på befarna sjömän är old salt. Det är lite motsägelsefullt, eftersom salt hörde till de tabuord som sjömännen själva undvek, enligt gammal maritim övertro. Så varför salt om sjömannen? Gissningsvis har det enbart med hans närmiljö havet att göra, och inte alls med det man förr uppfattade som sarkasmer från en vass tunga.

  • Sjöanknutna psalmer i påsketid

    Bakgrunden till den berömda psalmen Amazing Grace är fraktskutan Greyhound, som befann sig i sjönöd på Nordatlanten onådens år 1748. Det rådde överhandsväder med orkanstyrkor. Fler och fler i besättningen fogade sig i sitt oblida öde. Men 22-åringen John Newton...

  • Carl Johan Gethe – en bortglömd rospigg

    Våren närmar sig. Då kommer ostindiefararrepliken Götheborg att så sakteliga ta sig hemåt, efter att ha övervintrat i Barcelona. Det får mig att tänka på en sjöman från Ostindiska Kompaniets storhetstid: Carl Johan Gethe – en bortglömd rospigg Det är...