Precis före nyår sjösattes Finnlines nya bil- och passagerarfärja Finncanopus.

Fotograf: Finnlines

Kategori: Färjetrafik | Skeppsbyggnad

Finnlines andra nybygge sjösatt

Precis före nyår sjösattes Finnlines nya bil- och passagerarfärja Finncanopus på varvet i Kina, det andra fartyget av de två nybyggena i Superstar-klassen för trafiken mellan Kapellskär och Nådendal.
Det var under den 30 december som Finncanopus sjösattes vid China Merchants Jinling Shipyard i Weihai. Det första fartyget, Finnsirius, sjösattes i augusti 2022. De båda fartygen kommer att sättas i trafik mellan Kapellskär, Långnäs på Åland och Nådendal i Finland under 2023. Fartygen kommer att ha kapacitet för 1.100 passagerare, vilket är dubbelt så mycket jämfört med de nuvarande fartygen på rutten. Godskapaciteten ökar från cirka 4.000 lastmeter till 5.200.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]nes-nybyggen/”>Finnsirius, sjösattes i augusti 2022. De båda fartygen kommer att sättas i trafik mellan Kapellskär, Långnäs på Åland och Nådendal i Finland under 2023. Fartygen kommer att ha kapacitet för 1.100 passagerare, vilket är dubbelt så mycket jämfört med de nuvarande fartygen på rutten. Godskapaciteten ökar från cirka 4.000 lastmeter till 5.200.

– Cirka 90 procent av den svenska och finska exporten och importen sker till sjöss, därför är våra tjänster mycket viktiga för våra kunder. Att öka frakt- och passagerarkapaciteten och förbättra passagerarnas komfort på sträckan stärker vår service, säger Tom Pippingsköld, vd och koncernchef för Finnlines i ett pressmeddelande.

Finnlines nya bil- och passagerarfärja Finncanopus har sjösatts på varvet i Kina. Foto: Finnlines

Enligt rederiet har gröna värden varit i fokus under designen av de nya fartygen. De utrustas med både batteripaket och landströmsanslutning, samt system för återvinning av spillvärme och det som kallas för air lubrication, ett system som använder luftbubblor för att minska friktionen mellan fartygets skrov och vattnet och därmed bränsleförbrukningen. De får dessutom system för automatisk förtöjning och för rening av barlastvatten. 

– Innovativ teknik säkerställer att människor och varor transporteras pålitligt och hållbart. Finnlines är beredda att följa nya föreskrifter och möta nya utmaningar, säger Tom Pippingsköld i pressmeddelandet.

Dessutom utrustas fartygen med intelligent LED-belysning och smarta ventilationssystem för att spara energi genom att automatiskt justera belysningen och luftkonditioneringen i hytterna. Vidare kommer miljövänliga oljor att användas i bogpropeller, fenstabilisatorer och i lasthanteringsutrustning.

De nya fartygen är en del av Finnlines investeringsprogram om totalt 500 miljoner euro.

Fartygstyp: Ropax.
Leverans: Hösten 2023.
Isklass: 1A Super.
Total längd: 235 meter.
Bruttodräktighet (GT): 64.600.
Dödvikt: 11.500.
Lastmeter: 5.200.
Passagerare: cirka 1.100
Hytter: 323.
Rutt: Sverige-Åland-Finland (Kapellskär–Långnäs–Nådendal).

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]