[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]er, vilket är en ökning med 7 procent enligt rederiet. Fritidsresandet ökade med över 17 procent. Den största tillväxten var på sträckan mellan Finland, Åland och Sverige där ökningen blev hela 49 procent, följt av sträckan mellan Finland och Tyskland där ökningen blev 11 procent.
Nytt fartyg bidrar till ökning
Finnlines passagerartrafik gick in i en ny era i september 2023 när det nya ropax-fartyget, Finnsirius, gjorde debut på linjen Kapellskär–Långnäs–Nådendal. Fartyget erbjuder en utökad resekomfort jämfört med den tidigare generationens ropax-fartyg i Star-klassen, Europalink och Finnswan.
På Finnsirius finns bland annat sju olika barer och restauranger, konferensrum och loungefaciliteter, en stor taxfreebutik, ett spa med gym och yogarum, aktiviteter för barn och två utomhusområden för husdjur.
Finncanopus på väg till Europa
Finnsirius systerfartyg, Finncanopus, levererades till Finnlines i december och är nu på väg mot Europa. Den ursprungliga planen var att segla genom Suezkanalen, men på grund av säkerhetsskäl kopplat till situationen på Röda havet kommer Finncanopus att segla runt Godahoppsudden.
– Finnsirius har fått lovord och ett varmt välkomnade av passagerarna. När Finncanopus anländer i februari kommer passagerarna att ha tillgång till samma förstklassiga faciliteter och tjänster vid morgon- och kvällsavgångar. Då kan vi även erbjuda dagsturer, säger Marco Palmu chef för Finnlines Passenger Services i pressmeddelandet.
Finnswan byter linje
När Finncanopus sätts i trafik kommer det nuvarande Star-class-fartyget Finnswan att överföras till rederiets linje mellan Malmö och Travemünde.
– På så sätt kan vi förbättra vår passagerarservice på en annan viktig sjöfartsförbindelse, säger Marco Palmu i pressmeddelandet.
[/flowy_subscriber_only]