[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]sive”:true,”className”:”wp-embed-aspect-16-9 wp-has-aspect-ratio”} –>
I enlighet med traditionen vid fartygsdop önskade Finnsirius gudmor Tiina Ahola, representant för finska logistikkoncernen Ahola, fartyget lycka, välgång och gynnsamma vindar. Därefter krossade hon en champagneflaska mot skrovet. Valet av Tiina Ahola som Finnsirius gudmor markerar ett långvarigt samarbete mellan Finnlines och Aholakoncernen.
– Finnlines är sedan länge ett av de viktigaste företagen och en pålitlig stöttepelare för den finländska utrikeshandeln, vilket vi firade vid Finnsirius dop idag. Med vårt gröna nybyggnadsprogram har vi tagit ett stort steg framåt och kan leverera ännu mer effektiva och hållbara lösningar för våra fraktkunder och privatpassagerare. Vi är stolta över att fortsätta vara den huvudsakliga transportören och säkra Finlands import, export och försörjningstrygghet under många år framöver, säger Tom Pippingsköld, vd och koncernchef för Finnlines i ett pressmeddelande.
Finnlines nybyggnadsprogram omfattar både ropax- och rorofartyg. Tre nya hybrid-rorofartyg togs i drift sommaren 2022. Finnsirius är det första av två ropaxfartyg i Superstarklassen, vilka blir de största fartygen i Finnlines flotta med en fraktkapacitet på 5.200 lastmeter och plats för 1.100 passagerare. Det andra fartyget, Finncanopus, förväntas levereras i slutet av 2023.
– Finnsirius är Finnlines nya hållbara flaggskepp som designats speciellt för den snabbrörliga godstransportrutten mellan Finland och Sverige. Samtidigt erbjuder Finnsirius uppgraderad service och en större resekomfort än den förra generationen ropaxfartyg. Frakten är Finnlines kärnverksamhet, men det är ett sant nöje att introducera vårt nya servicekoncept för våra passagerare, säger Antonio Raimo, linjechef på Finnlines i pressmeddelandet.
Under torsdagen genomför Finnsirius en första provtur på linjen mellan Nådendal, Långnäs och Kapellskär. Jungfrufärden är planerad till den 15 september 2023. Systerfartyget Finncanopus planeras att ansluta till Finnsirius på samma rutt under nästa år.
Fartygstyp: Ro-pax (roropassagerarfartyg).
Isklass: 1A Super.
Total längd: 235,6 m.
Största bredd (Moulded breadth): 33,3 m.
Bruttodräktighet (GT): 65.692.
Dödvikt (DWT – maximal lastförmåga): 11.980.
Lastmeter: 5.200.
Optimal hastighet: 16,3 / 21,0 knop.
Motoreffekt: 4 x 7 200 kW.
Flagga: Finland.
Maximalt antal passagerare: 1.100
Antal passagerarhytter: 323.
Rutt: Sverige-Åland-Finland (Kapellskär-Långnäs-Nådendal).
[/flowy_subscriber_only]