Fotograf: Wärtsilä

Kategori: Fartygsutrustning

Wärtsilä introducerar ny flerbränslemotor

Wärtsilä utökar sitt sortiment av flerbränslemotorer med en typ som utvecklats särskilt för sådana marknadssegment som förutsätter motorer med hög effekt.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]motorer med hög effekt.

Wärtsiläs medelvarvsmotorer i 46-serien får nu även en motsvarighet för flerbränsledrift. Den nya Wärtsilä 46DF-motorn kan drivas med naturgas, tjockolja eller marin dieselolja. Motorn uppges ha lägre specifik bränsleförbrukning och större effekt än de andra alternativ som för närvarande finns tillgängliga på marknaden.

Komplettera utbudet

Motorn kompletterar samtidigt Wärtsiläs utbud av medelvarvsmotorer. Wärtsilä 46DF har utvecklats speciellt för fartygstyper där det krävs hög effekt. Som exempel nämner Wärtsilä bland annat kryssningsfartyg och färjor samt offshorefartyg och plattformar.

– Med denna nylanserade motor har Wärtsilä höjt branschstandarden ytterligare, eftersom den samtidigt erbjuder en avsevärt lägre specifik bränsleförbrukning både i gas- och dieselläge, anmärkningsvärt högre effekt och mycket attraktiva livscykelkostnader jämfört med andra alternativ som för närvarande är tillgängliga på marknaden, säger Lars Anderson, direktör för fyrtaktsförsäljning på Wärtsilä Ship Power.

Olika effekt

Wärtsilä 46DF tillverkas i två olika versioner för att tillgodose specifika kundbehov. Den ena versionen har cylindereffekten 1.045 kW och hög verkningsgrad i kombination med lägre bränsleförbrukning. Den andra versionen har högre cylindereffekt, 1.145 kW, och utmärkt termisk verkningsgrad i motorn.

Wärtsilä marknadsför i och med introduktionen av 46 DF, dual fuel-maskiner i fyra serier: 20DF, 34 DF 46DF och 50DF. Siffrorna i beteckningen anger diametern på cylindrarna. Motorerna byggs med olika antal cylindrar och som både raka- och v-motorer. Maskinerna i de två mindre serierna används som både huvudmaskiner och som hjälpmaskiner för att generera el ombord.

Wärtsilä uppger att över 1.000 Wärtsilä-flerbränslemotorer har sålts sedan flerbränsleteknologin introducerades 1995.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]