Wärtsilä dual fuel-maskin av typen 46DF.

Fotograf: Wärtsilä

Kategori: Fartygsutrustning | Miljö | Passagerarsjöfart

Wärtsilä-utrustning till gasdrivna E-Flexers

Wärtsilä levererar omfattande paket av kraftlösningar och utrustning till tre av Stena RoRos ro-pax-fartyg av typen E-Flexer.
Tre LNG-drivna ropax-fartyg i E-Flexer-serien som beställts av Stena RoRo kommer att utrustas med ett omfattande paket av Wärtsiläprodukter, uppger Wärtsilä i ett pressmeddelande. Fartygen byggs på det kinesiska varvet China Merchants Jinling Shipyard (Weihai) för leverans 2024.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]-e-flexern-levererad/” target=”_blank” rel=”noreferrer noopener”>E-Flexer-serien som beställts av Stena RoRo kommer att utrustas med ett omfattande paket av Wärtsiläprodukter, uppger Wärtsilä i ett pressmeddelande. Fartygen byggs på det kinesiska varvet China Merchants Jinling Shipyard (Weihai) för leverans 2024.

Till de 215 meter långa fartygen levererar Wärtsilä dual fuel-huvudmaskiner av typen Wärtsilä 46DF, hjälpmotorer av typen Wärtsilä 20DF likaså med flerbränsledrift, växellådor, propellrar med ställbara propellerblad (CPP), thrustrar och bränslesystem.

– Vi är mycket väl medvetna om att Wärtsilä har förmågan att tillhandahålla pålitliga och högeffektiva lösningar i linje med våra krav på drift och hållbarhet. I synnerhet är deras erfarenhet och ledande kunnande inom LNG-teknik särskilt viktigt för oss när vi nu vidtar åtgärder för att minska koldioxidutsläppen från vår färjetrafik, säger Per Westling, vd för Stena RoRo.

Användningen av LNG som marint bränsle ses av Wärtsilä som en viktig övergångslösning som överbryggar klyftan mellan konventionella dieselbränslen och framtida koldioxidfria alternativ som ännu inte finns allmänt på marknaden.

– Vi har tidigare levererat liknande omfång av lösningar till Stenas nybyggnadsprojekt och därför är det särskilt glädjande att få denna förnyade order. Samarbetet mellan våra företag och med varvet har varit utmärkt och vi ser fram emot ytterligare ett framgångsrikt projekt, kommenterar Håkan Agnevall, vd och koncernchef för Wärtsilä.

Wärtsilä har samarbetat med Stena RoRo för att säkerställa att ett av fartygen uppfyller kraven för DNV:s klassnotation Silent-E. Det innebär en reducering av undervattensbuller med bibehållen hög verkningsgrad genom noggrann konfiguration och design av framdriftssystem och utrustning ombord.

Wärtsilä utrustar fartygen med Nacos navigations- och automationssystem, samt integrerat larm- och övervakningssystem MCS Platinum tillsammans med ett system för prestandaövervakning. Fartygen kommer dessutom att utrustas med Wärtsiläs Smart Panoramic Edge Camera System, som eliminerar döda vinklar och möjliggör ett 360 graders fågelperspektiv runt om fartyget, vilket ger en betydande fördel när man lägger till vid kaj, framgår det i pressmeddelandet.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]