Fotograf: Wärtsilä

Kategori: Fartygsutrustning | Skeppsbyggnad

Etandriven flerbränslemotor

Wärtsiläs maskiner av 50DF-typ kan även använda etan som bränsle.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ända etan som bränsle.

Efter ett omfattande testprogram har dieselmotorn Wärtsilä 50DF certifierats för drift med etangas. Provkörningarna har utförts i samarbete med Evergas, som opererar fartyg för transport av petrokemiska produkter och flytande gas.

Avkok

Maskinerna har möjlighet att som bränsle använda avkok från en last av flytande etan (LEG), vilket uppges reducera behovet av återkondensering under resan.

– Vi är mycket nöjda med att Wärtsilä-maskinerna klarar av att utnyttja den etangas som uppstår vid avkok som bränsle. Det ökar vår operationella effektivitet och flexibilitet vad gäller bunkring, säger Steffen Jacobsen, vd för Evergas.

Tier III

Wärtsilä uppger att maskinerna uppfyller IMO:s Tier III-regler utan sekundär avgasrening vid användning av LNG eller LEG som bränsle. Maskinerna kan utan modifiering av hårdvara eller avbrott i drift växla mellan LNG, LEG, diesel eller tjockolja som bränsle.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Karina Linnér, SMTF

    Mycket intressant! Grattis till fin produktutveckling och jag tycker att vi tydligt ser tendensen mot en flexibilitet vad det gäller framtidens bränslen. LNG, LEG, diesel och HFO – 4 olika bränslen. Namnbyte till 50QF?

  • Anonymous

    Very interested , been sailing with Wartsila engine and top of the line .
    I heard about of a new Wartsila engine coming out, somebody know something ?

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]