Kategori: Fartygsutrustning

Första ammoniakdrivna fyrtaktsmotorn är här

Wärtsilä lanserar den första kommersiellt tillgängliga lösningen för en ammoniakdriven fyrtaktsmotor inom den marina sektorn.
Wärtsilä har introducerat den första kommersiellt tillgängliga lösningen för en ammoniakdriven fyrtaktsmotor som en del av motorplattformen Wärtsilä 25, som lanserades 2022.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]–>

Wärtsilä har introducerat den första kommersiellt tillgängliga lösningen för en ammoniakdriven fyrtaktsmotor som en del av motorplattformen Wärtsilä 25, som lanserades 2022.

Norskt rederi först ut

Norska Viridis Bulk Carriers är tänkt att bli det första rederiet att använda den nya lösningen. Wärtsilä och Viridis Bulk Carriers har undertecknat en avsiktsförklaring om ammoniakdrift baserad på Wärtsilä 25-motorn, med målet att underteckna ett kommersiellt kontrakt i början av 2024. Viridis Bulk Carriers planerar för en koldioxidfri transporttjänst för bulkgods i närsjöfart, baserad på en serie nybyggda ammoniakdrivna fartyg.

– Sjöfartsindustrin måste minska sina utsläpp avsevärt om vi ska lyckas nå de mål som fastställts i Parisavtalet. Införandet av ny teknik och hållbara utsläppsfria bränslen är avgörande för detta. Vi är mycket glada över att samarbeta med Wärtsilä kring ännu en viktig milstolpe för våra ammoniakdrivna bulkfartyg i närsjöfart, säger André Risholm, styrelsemedlem på Viridis Bulk Carriers, i ett pressmeddelande.

– Den här branschledande lösningen är ytterligare ett flaggskepp i Wärtsiläs omfattande program för att säkerställa att framtida marina bränslen är både hållbara och säkra. I partnerskap med Viridis Bulk Carriers möjliggör vi en övergång till grönare bränslen, och tar sikte mot en sjöfart med nettonollutsläpp, säger Håkan Agnevall, vd och koncernchef för Wärtsilä.

Baserat på LNG-system

Förutom motorn omfattar den kompletta lösningen ett AmmoniaPac-system för bränsleförsörjning, Wärtsilä Ammonia Release Mitigation System för minskning av ammoniakutsläpp och Wärtsilä NOx Reducer för optimal efterbehandling av avgaser. Utöver det ingår automationssystem, underhållsavtal, utbildning och global support.

– Lösningen för ammoniakdrift baserar sig på Wärtsiläs välbeprövade LNG-system, som gett oss ovärderliga erfarenheter. Wärtsilä 25-motorn har utformats så att man ska kunna införa hållbara bränslen på ett enkelt sätt, och nu är vi stolta över att kunna lägga till ammoniak till motorspecifikationerna, utöver diesel, LNG, gas eller flytande koldioxidneutrala biobränslen som motorn redan tidigare kunnat drivas med. Detta gör Wärtsilä 25 till en helt igenom framtidssäker motorplattform som kombinerar effektiv drift med miljömässig hållbarhet, säger Roger Holm, direktör för affärsområdet Marine Power i Wärtsilä.

Enligt tillverkaren kan Wärtsilä 25-motorn kan omedelbart minska utsläppen av växthusgaser med mer än 70 procent jämfört med dieseldrivna motorer av samma storlek, vilket uppfyller EU:s nuvarande mål för 2050 och överträffar IMO:s mål för 2040.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]