S. Gabriel huggs upp i Esbjerg.

Fotograf: Bent Mikkelsen

Kategori: Ekonomi | Container | RoRo

Lågt oljepris hämmar skrotning

Det låga oljepriset lockar redare att behålla alltför gamla fartyg. Den redan för stora världsflottan väntas därmed bli ännu större.

När oljepriserna faller sjunker också kostnaderna för bunker, vilket kan få konsekvensen att skrotfärdiga fartyg tillåts segla några år till. 

Under 50 dollar

2008 var oljepriset som högst med 147 dollar per fat. Därefter föll det till 100 dollar per fat, för att falla ytterligare under 2014. Idag ligger priset strax under 50 dollar per fat. Enligt IHS Maritime blir följden att den redan alldeles för stora globala flottan, växer ytterligare.

Christopher Pålsson på analys- och konsultföretaget Maritime Insight vill inte dra kopplingen mellan oljepriset och världsflottan lika långt.

– Enligt vår nuvarande prognos för 2015 kommer flottan att ligga på ungefär samma nivå som under 2014. Kanske aningen högre. Däremot ser man en tydligt minskad skrotning inom container. Där är marknadsbalansen definitivt bekymmersam.

Bränsleslukare

Att containerflottan inte skrotas i samma takt som övriga fartygstyper beror på flottans relativt låga ålder.

– Containerfartygen är i åldersspannet mellan tio och femton år och deras energieffektivitet är betydligt lägre än nybyggda fartygs. De är bränsleslukare, men på ”bottom line” är det inte lockande att skrota dem.

Christopher Pålsson tillägger att energieffektiviteten är ungefär likadan på roro-sidan, med den skillnaden att roro-fartygen kan vara betydligt äldre.

– Där hålls utskrotningen tillbaka för att rederierna inte har råd att bygga nytt.

Färre skrotade dwt

Enligt Maritime Insights prognos skrotades 44 miljoner dödviktston under 2014, vilket ska jämföras med 51 miljoner 2013 och 67 miljoner dödvikston 2012.

Prognosen för 2015 ligger på cirka 30 miljoner dödviktston.

– En av anledningarna till nedgången i dödviktston är att färre stora bulk-, tank- och containerfartyg skrotas under 2015. Antalet upphuggna fartyg tror vi däremot inte kommer att minska.

Kommentarer

  • Bent Mikkelsen

    Ups, det var vel inte Sjöfartstidningen som tog bilden på S. Gabriel utan at var Bent Mikkelsen..,.

    • Marianne Ovesen

      Hej Bent, och tack för påpekandet! Bilden låg i vår bildbank utan angiven fotobyline. Du måste ha tagit den då du arbetade för Sjöfartstidningen. Vi sätter genast ut din byline. / Marianne Ovesen

  • Sedde

    I brist på intressant sjöfartslektyr, brukar jag ofta gå tillbaka o bläddra igenom gamla Shipgaz för att delvis råda bot på det. I går läste jag ett intressant reportage om Smedegaardens ship recycling i Esbjerg, som hade gyllene tider vid reportagetillfället, i Shipgaz nr 5, av den 14 oktober 2011 , varvid ovanstående bild på ,total loss klassade, S. Gabriel även användes då!
    Redaren till den båten, byggd 2002, skrotade alltså inte den p.g.av Högt oljepris, utan p.g.av en allvarlig grundstötning som resulterade i total loss förklaringen!
    Det hade varit på sin plats SST, använde sig av, till reportaget aktuella o relevanta bilder! Gamla sjömän lurar man inte införsta taget!

    • Marianne Ovesen

      Hej, alltid intressant med kommentarer från läsarna. Inom pressen använder vi oss ofta av arkiv- eller genrebilder. Öppna vilken tidning som helst och du kommer att se mängder av sådana bilder. Fast de tänker du inte på. Den här gången slumpade det sig så att du precis sett bilden i ett gammalt reportage. Men eftersom anledningen till skrotningen inte framgår av bilden, fungerar den som genrebild även i det här sammanhanget. För de flesta tidningar är det fullständigt omöjligt att ha aktuella bilder från allt vi skriver om. I synnerhet för en liten tidning som Sjöfartstidningen. Alternativet är att vi inte har några bilder alls till många artiklar / Mvh Marianne Ovesen

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.