Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Container | Ekonomi | Miljö

Inga extrakostnader för svavelregler

Införandet av seca-direktivet har inte inneburit ökade kostnader för rederier och speditörer – ännu. Det låga oljepriset är anledningen.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]epriset är anledningen.

Det är analysföretaget Drewry Maritime Research som kommit med en rapport om hur priserna förändrats sedan årskiftet i Norra Europa och Nordamerika. Och de har kommit fram till att transportkostnaderna inte har ökat – ännu. Det skriver Maritime Danmark idag.

Det låga bunkerpriset har gjort att de kostnadsökningar som väntades i samband med införandet av seca-direktivet inte har kommit. Oljepriset har neutraliserat de svavelpålägg som en del rederier lagt på sina frakter.

Lindrar effekten

– Jag delar delvis den bilden som rapporten ger, säger Christopher Pålsson på Maritime Insight till Sjöfartstidningen.

– Det är ju självklart att ett lägre oljepris innebär lägre fraktkostnader vilket lindrar effekten av seca-direktivet. Men det är viktigt att påpeka att det är en effekt av prisfallet för olja och inte på grund av att man inte lagt på extrakostnader för svaveldirektivet.

Oljepriset kommer öka

I juli och december 2014 föll oljepriset med 44 procent – ett större fall än det genomsnittliga svaveltillägget. Men Drewry Maritime Research skriver samtidigt att det bara är en tidsfråga innan oljepriset antagligen höjs igen och kostnadstillägget för svavel blir kännbart för dem som vill frakta gods.

– Efter bottennoteringen på cirka 40 dollar per fat för en tid sedan har oljepriset redan gått upp till cirka 60 dollar per fat. Så vi ser redan en ökning, säger Christopher Pålsson.

Avmattat intresse för alternativa bränslen

Han framhåller också att det låga oljepriset lett till ett avmattat intresse för alternativa nya bränslen hos många redare.

– Intresset har ju kylts ner kraftigt. Det är enklare och billigare att köpa diesel eller marin gasolja istället för att investera i till exempel LNG när oljepriset är så lågt.

Om oljepriset inte hade fallit hade seca-direktivet inneburit en extrakostnad på cirka 29 US dollar per TEU mellan Nordeuropa och USAs östkust och cirka 21 US dollar per TEU mellan Nordeuropa och Asien, menar Drewry Maritime Research.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Nisse

    Klart att det blivit extrakostnader – pga svaveldirektivet är det fortfarande dyrare för ett fartyg att skeppa till Bilbao från Luleå än för ett fartyg som kommer från Grekland. Oljepriset har gått ner över hela världen och inte bara i seca-området

  • Anonymous

    Precis, konkurrensen finns fortfarande.

  • AL

    Självklart innebär det ökade kostnader. Lågsvavligt bränsle ÄR dyrare än högsvavligt, hade inte seca-direktivet infört vid årsskiftet hade bunkertilläggen varit betydligt lägre. Att vi idag har ett lägre bunkertillägg än för ett år sedan har dock mildra ”kaoset” och resulterade i en mjukare övergång.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]