Fotograf: BLRT Grupp

Kategori: Fartygsutrustning | Miljö | Passagerarsjöfart

Tolfte LNG-färjan till norska rederiet Fjord1

Den norska färjeoperatören Fjord1 kallar sitt färjenybygge Boknafjord, 7 500 bruttoton och 1 300 ton dödvikt, som levererades den 15 december för ”världens största gasfärja”.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]s största gasfärja”.

Boknafjord är ingen liten beskedlig färja med sin längd på 130 meter och bredd på 19,2 meter.

Nybygget, nr 09, är byggt av den estniska varvskoncernen BLRT Grupp. Skrovet byggdes på Western Baltija Shipbuilding i Klaipeda, Litauen, medan fartyget utrustades och färdigställdens på Fiskerstrand AS i Norge.

Skrovet bogserades till Norge i slutet av juli 2011. Färjan döptes till Boknafjord av Norges samferdsleminister Magnhild Meltveit Kleppa på Fiskerstrands anläggning i Ålesund. Fartyget som är designat av Multi Marine AS i Førde på norska västkusten opererar med LNG i drivlinorna för att minska miljöpåverkan. LNG-driften innebär att utsläppen av CO2 reduceras med runt 30 procent, NOx med 85 till 90 procent medan svavel- och partikelutsläppen närmast blir obefintliga.

Färjan har också en speciell skrovdesign med hydrodynamisk optimering och ett effektivare maskineri för att minska bränsleåtgången och metanutsläppen. Huvudmaskineriet består av tre Bergen niocylindriga gasmotorer, dessa driver de fyra Rolls-Royce azimuth-trustrarna, två i fören och två i aktern, som ger färjan god manövreringsförmåga. Färjan anpassas också för dieseldrift, utifall hon flyttas till rutter utan gasinfrastruktur.

Färjan med en marschfart på 20 knop har kapacitet för 600 passagerare inklusive besättning och 242 personbilar eller 22 lastbilar i kombination med personbilar. Boknafjord är klassad av Det Norske Veritas. Statens Vegvesen har kontrakterat färjan för trafiken på Arsvågen–Mortavika, detta säkrar nu avgångar var 20:e minut. Nytillskottet innebär också att färjorna på linjen Halhjem–Sandvikvåg får avlösning vid behov. Med leveransen av Boknafjord har Fjord1 totalt tolv LNG-drivna färjor i drift längs den norska kusten. Med detta är man utan det rederiet globalt sett när det gäller LNG-drift. I början på mars 2011 fanns det enligt DNV 22 LNG-drivna fartyg i drift runtom i världen. I dag är den summan högre eftersom totalt sex LNG-drivna fartyg, inklusive Boknafjord, skulle levereras 2011.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]