Fotograf: MAN Cryo

Kategori: Fartygsutrustning | Passagerarsjöfart

Svensk LNG-framgång

MAN Cryo i Göteborg har tecknat order på LNG-bränslesystem till en färja som byggs i Turkiet för italiensk beställare.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]r italiensk beställare.

Det turkiska varvet Sefine Shipyard har avtalat med MAN Cryo om leverans av LNG-bränslesystem till en färja som är i order för det italienska rederiet Caronte & Tourist. Leveransen omfattar en 150 kubikmeters vakuumisolerad tank med tillhörande utrustning som LNG-vaporizer, enhet för tryckuppbyggnad, bunkerstation och värmeväxlare.

Trafik på Messinasundet

LNG-systemet ska levereras i november 2017. Färjan blir av dubbeländad typ och utrustas med tre flerbränslemotorer. Nybygget har designats av norska LMG Marin och kommer att gå i trafik på Messinasundet mellan Villa San Giovanni på Sicilien och Messina på italienska fastlandet efter leverans 2018. Färjan blir 133 meter lång, 21,5 meter bred och ska lasta upp till 290 fordon på två däck. Passagerarkapaciteten blir 1.500.

Bildades efter företagsköp

Enheten MAN Cryo bildades 2016 för att ta hand om tillverkning av marina LNG-bränslesystem efter det att MAN Diesel & Turbo köpte Cryo AB:s marina verksamheter i Göteborg 2016.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]