[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]inien aldrig beställde.
När Svenska Amerika Linien tog leverans av sin sista Kungsholm 1966 hade man redan börjat arbeta med följande projekt. Johnny Sid, som i ett par år försökte rädda Kungsholm till Sverige, har nu planer på att låta bygga det fartyg som Svenska Amerika Linien aldrig beställde.
– Vi utgår från ritningarna till det fartyg som redan togs fram av Claes Feder som också ritade Kungsholm. Sedan ska designen förstås uppgraderas till dagens standard och regelverk, säger Johnny Sid.
Modern version
Han understryker att det inte handlar om att låta bygga en kopia av Kungsholm (4) från 1966.
– Det blir ett modernt fartyg som till sitt utseende kommer att vara en blandning av Kungsholm 4 och följande nybygge som vi kallar K5.
Johnny Sid har redan varit i kontakt med varv och prisindikationen på att sådant fartyg ligger något under 300 miljoner euro. Finansieringen tror han att kan bli lättare när det gäller ett nybygge än en räddningsaktion för ett gammalt fartyg.
– Jag har redan varit i kontakt med investerare som är intresserade av projektet. Det idealiska vore förstås att få med något rederi som vill utvidga sin verksamhet att omfatta kryssningssjöfart. Det är ju en bransch som expanderar kraftig, säger Johnny Sid.
Klart till jubileum
Målet är att nybygget skulle vara klart 2021 då Göteborg fyller 400 år.
– Då skulle fartyget avgå på sin första resa från Göteborg, oberoende av hur hennes trafik skulle se ut efter det.
Visionen är att fartyget i så stor utsträckning som möjligt ska planeras i Sverige och givetvis segla under svensk flagg.
– Helst skulle vi även låta bygga henne i Sverige, men det är omöjligt. Det näst bästa alternativet är ett varv i Finland eller övriga Europa, säger Johnny Sid.
[/flowy_subscriber_only]