Fotograf: Håkan Sjöström

Kategori: Fartygsaffärer | Kultur | Miljö

Det rör på sig igen kring Kungsholm

Hoppet lever på nytt om att Svenska Amerika Liniens sista passagerarfartyg Kungsholm ska få en permanent kajplats i Göteborg. Ännu är det dock många problem som ska undanröjas.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]lem som ska undanröjas.

De investerare som den finländske affärsmannen Johnny Sid har samlat ihop för att köpa Kungsholm har inte lång tid på sig att slå till. Kungsholm ligger fortfarande kvar i Oman och den nuvarande ägaren Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering planerar att flytta fartyget till Sydkorea efter årsskiftet om inte en affär blir av. Då blir det omöjligt att gå vidare med projektet, anser Johnny Sid, men understryker att konsortiet tills dess har alla möjligheter att köpa fartyget.

”Bästa budet”

– Säljaren har haft gott tålamod eftersom det bud vi har givit har varit de bästa de har fått. De vill in i det sista undgå att fartyget skrotas eftersom det har en lång livslängd kvar. Nu har högsta ledningen i alla fall meddelat att de vill sälja fartyget i första hand, men om affären inte är slutförd och fartyget bortflyttat under detta år så kommer det att flyttas till Korea och de öppnar egen verksamhet. De kan inte bara ha det och stå tomt. Men om det flyttas till Korea så är det kört för vår del, säger han till Sjöfartstidningen.

Allt ska vara klart

Att köpa Kungsholm nu och sedan hoppas på att allting ordnar sig är inte ett alternativ för konsortiet.

– Jag har lovat mig själv att inte göra samma misstag som i Åbo med Bore, då jag litade på att allt skulle ordna sig och köpte henne innan allt var klart från staden. Vi måste ha någonting konkret innan vi köper henne, säger Johnny Sid.

Muddring krävs

Han berättar att det är tänkt att Kungsholm skulle ligga vid varvets kaj 196, mittemot Frihamnen.

– Kajen är i dåligt skick och vattendjupet är inte tillräckligt just nu så det krävs muddring. Hamnen tillåter muddring, men står inte för kostnaderna och vi får inte heller använda deras område för dumpning av nedsmutsade muddringsmassor. De måste transporteras till Rotterdam. Det utgör ett problem eftersom vi i värsta fall själva hamnar att stå för muddringen och transporterna.

Samtidigt tycker han att detta skulle vara orättvist, eftersom investerarna inte har någon del i att området är starkt förorenat från en lång tid av varvsverksamhet.

Enda lösningen

Johnny Sid tror att projektet med Kungsholm har bättre chanser än tidigare att förverkligas om den grupp som lagt bud på varvet kommer att få ta över det.

– Det är upp till den som sitter på marken att ge lov för Kungsholm att använda kajen. Där är många om och men, men det är den enda lösningen jag har kommit på som skulle kunna vara möjlig. Det är ju en sådan plats där fartyget inte borde störa någon. Likvidatorn har sagt att han inte kan spjälka bort den här kajen, men om det blir en helhet där Kungsholm passar in i bilden så är det inga problem för dem heller.

Idealiskt läge

Johnny Sid anser emellertid inte att projektet Kungsholm står och faller med varvets framtid.

– Oberoende vad det blir för verksamhet på området så tycker jag att det skulle vara ett idealiskt läge för Kungsholm. Om det skulle bli någon annan verksamhet är det ett ypperligt tillfälle att bygga runt fartyget och ha det som ett dragplåster där. Huvudmaskinerna kommer ju från Götaverken så det blir ett perfekt visitkort från forna tider, även om det inte skulle finnas något varv kvar.

Återställs på varvet

Fartygets vackra exteriör har ändrats efter ombyggnader, men det är meningen att den ska återställas.

– Vår avsikt är att bygga om henne på det nya varvet i Göteborg. Det är främst frågan om att måla om fartyget i originalfärger, återställa den förliga skorstenen, förkorta den aktra skorstenen till ursprunglig höjd och bygga en aktermast. Det blir alltså i första hand kosmetiska åtgärder i det här skedet, förklarar Johnny Sid.

Intresse i Liverpool

Han säger också att det fortfarande finns ett intresse av Kungsholm eller något annat fartyg i Liverpool. Av personliga skäl har han beslutat att inte längre arbeta vidare på detta spår.

– Där finns en grupp som håller på att arbeta med att få ett hotellfartyg dit och de kommer att köpa något annat fartyg om det inte blir Kungsholm, tror han.

För Johnny Sid är det nu Göteborg som gäller.

– Någon alternativ placering för fartyget ser jag inte.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]