Fotograf: Sjöfartstidningens arkiv/Jacky Leissner

Kategori: Passagerarsjöfart

Förlängd tidsfrist för Kungsholm

Johnny Sid vägrar att ge upp i sin kamp för att få Kungsholm till Göteborg. Nu presenterar han en tillfällig lösning som i alla fall skulle säkra att fartyget inte bogseras till Korea och i praktiken skulle förloras.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]iken skulle förloras.

De koreanska ägarna till före detta Kungsholm har gått med på att skjuta upp beslutet om att låta bogsera fartyget från Oman till Korea med en månad. Affärsmannen Johnny Sid säger till Sjöfartstidningen att detta innebär att allt hopp trots allt inte ännu är ute för att få Kungsholm till Göteborg.

– Vid årsskiftet fick vi förlängt deadlinen till slutet av januari. Det är inte mycket, men i alla fall något. De tycker inte att en månad har så stor betydelse för dem efter allt detta väntande. Om fartyget skulle bogseras till Korea öppnas det ändå inte förrän till hösten.

Några veckor kvar

Det betyder att de investerare som Johnny Sid har samlat ihop för att köpa fartyget fortfarande har några veckor tid att göra en affär. Men Johnny Sid betonar att ägarna håller fast vid sin plan.

– Om det inte blir något med Göteborg så tas hon till Korea och används där som hotell. Ägarna har sagt att de ska göra vissa uppgraderingar, men det torde inte ha något med inredningen att göra utan gäller mer tekniska saker.

Med på noterna

Johnny Sid säger att han har fått försiktigt positiva signaler från det kommunala Älvstranden Utvecklings AB som äger området.

– Inkommande måndag hålls ett möte, där även denna fråga ska tas upp, berättar han.

Trots det betonar han att det är Damen och likvidatorn som har en nyckelposition.

– Faktum är ju att Damen har ett hyreskontrakt och det går inte att kringgå. Vi måste få dem med på noterna, vilket i detta skede i praktiken innebär likvidatorn.

Dela upp

Johnny Sid berättar att man nu jobbar med att dela upp området i mindre bitar och hyra ut dem till 2020 så länge Damen fortfarande har kontraktet.

– Så länge som Kungsholm är tillgänglig kommer jag att jobba vidare. Om man går in för att hyra ut området till mindre aktörer så skulle det passa utmärkt. Det skulle finnas tjänster ombord som det saknas i området.

Väntar på grönt ljus

Nu inväntar Johnny Sid ny information efter mötet nästa måndag.

– Men för mig är det viktigaste vad likvidatorn säger. Om han säger att det går att fixa, kan det gå oberoende av andra så länge som de har kontraktet.

I sådana fall överväger Johnny Sid starkt att ta Kungsholm till Göteborg, även om alla bitar kring framtiden inte skulle vara helt på plats.

– Om likvidatorn ger lov till det så kan vi i alla fall ta fartyget till Göteborg, även om vi kanske inte direkt kan öppna verksamheten. Det är inte det bästa alternativet men det måste vi tydligen göra om man vill ha hit henne. Om vi bara förtöjer henne och inte har någon verksamhet ombord så behöver vi inga lov, men då har vi i alla fall fartyget i Göteborg. Jag tror att det skulle hjälpa till för att få allting fixat slutgiltigt med kajplatsen. Ingen annan borde ju ha något att förlora på att fartyget kommer hit och väntar på bättre lösningar.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Stig Palm

    Här skrivs i Göteborgs Posten om att bevara Götaverken byggkranar som historiska föremål? Gantry-kranen för Eriksbergsdockan är byggminnesförklarad.
    Så har vi då Kungsholm? Det borde väl i Kommunens intresse finnas mer än Örlogsfartyg i det Maritima Centret? Alltså är Kungsholm en STOR del av Göteborgs sjöfartshistoria. Politiker, vakna upp!! Under min tid som yrkessjöman 1950-60-tal, sades det att svenskar till skillnad från norrmän var så lite sjöfartssinnade att, om jag bar på axeln en åra skulle folk redan i Alingsås (50 km från Göteborg inlands) börja fråga; vad är det du bär på?
    Det mesta Politikerna i Stockholm vet om sjöfart är väl Vasamuseet samt färjorna till Åland och Helsinki.

  • Elisabeth Lundberg

    Tack Johnny Sid för ditt engagemang!

  • Elinor Näslund

    Håller tummarna att det går bra! Skulle vara underbart att få henne till Göteborg!

  • Sedde

    Kungsholm är ingen Göteborgsskapelse alls, hon är byggd i Scottland! Skulle hon bogseras till någon sorts sista vila, pga någon typ av sjöfartsnostalgi, så är det ju hem till Glasgow i så fall!

    • Förnamn och efternamn…

      Kungsholm är delvis en Göteborgsskapelse huvud maskinerna är byggda på Götaverken

  • Egon Svensson

    Bevara fula vavs utrustniningar, framfor vackra Kungsholm!!!.
    Hon kan sakert bli ett sjalvbarande hotel resturant etc, foretag och lysa upp den annnars graa
    torftiga stadsbilden. Goteborgs stad step up to the plate and let this happend

  • Hasse Gustafsson, fd deckwaiter sedermera näringslivshistoriker.

    Göteborg har i hundratals år varit den stolta och oöverträffade porten västerut, med Svenska Amerikalinjen som främsta transportmedlet för emigranter och anländande utländska besökare. MS Kungsholm är utan tvekan en ovärderlig kultur- och sjöfartshistorisk karaktärsmarkör med rötter i hela Sveriges land, icke minst genom alla nu levande och ättlingar till dem som jobbat ombord och alla dem som rest i bägge riktningar med dessa magnifika fartyg genom åren 1915 – 1975. Amerikalinjen och Broströmskoncernen har under en hel mansålder lämnat bestående spår i världens oceangående transporthistoria och i de svenska folkhemmens fotoalbum. Möjligheten att nu härbärgera Kungsholm som ett levande kulturhistoriskt monument i Göteborg, med utbud av tjänster som gynnar stadens sjöfartshistoriska identitet, turistnäring, servicenäring, mm, borde vara en angelägen målsättning för alla medborgare och politiker avsett partitillhörighet. Svenska Amerikalinjen är en historisk identitetsmarkör för hela Sverige som emigrantnation, och MS Kungsholm är det allra sista av de svenska flaggskeppen med sin modernt eleganta och sobra design – väl värd att bevara och visa upp för omvärlden. Missa inte den här möjligheten. It’s a win-win opportunity!

  • Harry Strandenberg

    Hade inte Wallenius Line ett Stockholm rederi för ni som inte vet så mycket om Sjöfart.
    2 fartyg upplagda i Göteborg för inte så hemskt många år sedan. Blotta tanken på att ha något
    i vattnet som kan störa utsikten för framtida bostadsrätts köpare. Som per bostadsrätt har betalat
    3-4 miljoner styck!? Skulle göra alla framtida byggnads planer om inte värdelösa så åt minststånde det till en dålig affär för byggherarna på den extremt uppblåsta boende kapitalismens marknad. Och människans rätt att inte med kronor och ören bo ihjäl sig och där med vara livegen.
    M7s Kungsholm borde nog göra ett varvs besök innan ni kommer till Göteborg med sedvanligt besök i en docka. Tjockletsmät gärna skrovet och sätt ditt tiofalldigt mera zinkanoder så skrovet står sig en bra bit in i framtiden. Annars blir det dyr långbogsering till lämplig skepps verkstad.

  • Gunnar Björberg

    MS Kungsholm är en riksangelägenhet! Sista länken i den svenska emigranthistorien.
    Inte enbart lokalhistoria alltså – kanske är det där skon klämmer.

  • Anonymous

    Ja man blir ju jätteupphetsad av att glo på en stendöd innerhamn..

  • Anonymous

    Nu skall vi ta en riktig gammal historia om att bevara ett fartyg till efter världen. ca 1985 m/s Bahia Blanca tillhörande Rederi AB Nordstjeran / Johnson Line Stockholm. Sveriges sista Linje styckgods fartyg . Gick i trafik på Syd America och Skandinavien under många år med dom sex syster fartygen. Alla byggda på Lindholmens varv i Göteborg. Kunde då för ett mindre en själv kostnads pris blivit kvar i Göteborg. Det hängde på Göteborgs Kommun. Ni som var med på den tiden vet vem som satt som ordförande för Göteborgs stads kommun. Allt hänger i hopp med priset det kostade staten att lägga ner våra storvarv i Sverige. Allt med shipping ocg varv m.m då går larmet hos politikerna. Närmare en så kan jag inte beskriva avskyn för allt med shipping som våra Svenska politiker känner och agerar när våran engång största basnäring just sjöfarten med alla redare och skepps varv i Sverige. Som sakt resten är Historia och skall så förbli.

  • Jochum Ressel, sjökapten och redare

    Kungsholm, namnet är numera reserverat av Ressel Rederi och kommer överlämnas till det rätta fartyget om Göteborgs stad ger rätt besked på måndag. Det måste helt enkelt finnas en förtöjning om Göteborg har någon ambition att vara en sjöfartsstad

  • Anonymous

    Du menar under Svenskflagg. Annars kan man inte reservera namn på Fartyg t,ex under Liberia eller Bahamas flagg från Svensk sida. Undrar vilken flagg stat Kungsholm har nu? Skall fartyget bara ligga till Kaj så duger nog pråm registrering. Pråmen Pedro undrar om det var gamla m/s Pedro Christofersen Johnson Line. En av dom första i världen med diesel huvudmaskin en av maskiner lär finnas bevarad av Johnson imperiet någonstan kanske Engelsberg. Ett reserv topplock finns på B&W museumet i Köpenhamn. Läs gärna historien nedan om m/s Bahia Blanca.
    Folk från varven fick gå i förtida pension vid så lite som 56 års ålder och det var många. Skatte pengar gick det åt i mängder att avsluta det hela.

  • Anonymous

    Ryktas om ett steg närmare!!

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]