Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Fartygsaffärer | Kultur | Passagerarsjöfart

Nu saknas bara kajplats för Kungsholm

Köpet av Kungsholm är säkrat. För att kunna gå vidare behövs snabbt en permanent kajplats för fartyget. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ajplats för fartyget. 

Affärsmannen Johnny Sid och hans grupp av investerare har nu passagerarfartyget Veronica (ex Kungsholm) på hand i 30 dagar. För att kunna gå vidare med affären och rädda fartyget behövs en kajplats. Sedan 2010 har Svenska Amerika Liniens sista passagerarfartyg fungerat som flytande hotell i Duqm i Oman. Hotellet stängdes i november 2013, då ett nytt hotellkomplex stod färdigt.

– Vi skrev under MOA i går (tisdag) och vi har 30 dagar tid på oss att betala resten av köpesumman och ta över fartyget, säger Johnny Sid till Sjöfartstidningen.

Måste bort

Från den nuvarande kajplatsen måste fartyget bogseras bort ganska omgående.

– Det är ju dessutom bra att få henne lite närmare, om inte hela vägen, så åtminstone till Medelhavet.

Johnny Sid säger vidare att man siktar på att fartyget ska kunna invigas i Göteborg kring årsskiftet 2014/2015. Innan dess ska hon dockas och målas om.

Bråttom med kajplats

Det som nu kan omintetgöra hela affären är avsaknaden av kajplats.

– Det största problemet just nu är kajplatsen. Ingenting fungerar utan en kajplats. Då kan vi inte slutföra den här affären. För det första så förfaller fartyget om man inte använder det och för det andra så är det ingen som finansierar ett projekt där man har fartyget på obestämd tid på obestämd plats. Vi måste hitta någonstans att placera henne för åtminstone fem till tio år framåt.

Till Stockholm?

Johnny Sid berättar att det även inom andra hamnstäder skulle finnas intresse för att få fartyget som sevärdhet. En av dem är Stockholm.

– Även i Stockholm är det brist på kajplatser. Den enda möjligheten är den gamla Finnboda-kajen, som är i privat ägo. Där skulle hon i och för sig rymmas.

Johnny Sid tycker ändå att Kungsholm skulle höra hemma i Göteborg.

– Där finns historien bakom rederiet och fartyget och Göteborg skulle säkert ha nytta av en maritim sevärdhet av den här kalibern. För mig är det viktigast att fartyget blir bevarat, om det finns någon instans som själv vill ta över så kan jag gärna stiga åt sidan. Det viktiga är att hitta en lösning så att hon blir bevarad. Det finns inte så många kvar av dessa klassiker.

Inga problem med asbest

Asbesten ombord tror Johnny Sid inte att ställer till med problem.

– Det blev det inte heller under projektet med passagerarfartyget Bore. Asbest finns även i många lite äldre byggnader. Det är ingen panik med asbest så länge som man inte river upp den. Det var en helt annan sak med det holländska Rotterdam-projektet, som blev vansinnigt dyrt då man i princip rev ut hela inredningen och byggde ett nytt fartyg i ett tomt skal. I det här fallet behöver man inte bygga om något när fartyget är i så bra skick. De har gjort asbestmätningar i luften och allt är helt i sin ordning.

Restaurering en senare fråga

Johnny Sid skulle gärna se att en del av utrymmena ombord restaureras till sitt ursprungliga utseende, men han understryker att man inte kan ta itu med sådana arbeten allra först.

– När allt rullar på kanske man kan stänga av ett utrymme och bygga om medan resten av fartyget hålls öppet. Det är sådana saker som det inte lönar sig att kasta pengar på i första taget, speciellt om det inte är något fel på det som redan finns.

– Däremot är den nuvarande lobbyn ett utrymme som lite irriterar mig. Den är visserligen superfin men saknar helt maritim atmosfär. När man kom ombord på Kungsholm ska man genast få den genuina fartygskänslan, som nu fattas. Det är det första som jag skulle ta itu med i inredningen, men där är så många andra saker som behöver ses till.

Av erfarenhet vet Johnny Sid att det lönar sig att hålla huvudet kallt i sådana här projekt.

– Man ska först koncentrera sig på tekniken för att få den att rulla felfritt. Därefter kan man börja piffa upp utrymmen.

Intresserad redan 2010

Johnny Sid var redan tidigare intresserad av Kungsholm då fartyget togs ur trafik 2010 på grund av nya SOLAS-regler.

– Jag hade just då köpt fartyget Bore och hade händerna fulla. Jag hade följt med Kungsholm, men på grund av Bore det fanns inte så mycket jag kunde göra just då. Jag var bara nöjd när hon köptes av Daewoo för att användas. Det var nog många som trodde att hon skulle huggas upp redan 2010.

De blivande ägarna till Kungsholm har öppnat en website för projektet på adressen www.mskungsholm.com.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]