Fotograf: Jesper Hallén

Kategori: Ekonomi | Fartygsaffärer | Passagerarsjöfart

På fredag avgörs Kungsholms öde

Kungsholm har nu sålts till skrot, men det kan trots allt ännu gå att rädda fartyget – men på fredag är loppet kört.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]redag är loppet kört.

För att kunna rädda Kungsholm krävs att affärsmannen Johnny Sid lyckas få ihop 53 miljoner kronor till kommande fredag. Då ska nämligen fartyget överlåtas till sin nya ägare.

– Det är 2 miljoner dollar lägre pris än det pris som vi skulle ha betalat om vår affär hade gått i lås, säger Johnny Sid.

Såld för upphuggning

Igår måndag blev det klart att Kungsholms koreanska ägare DSME inte längre ville vänta på att alla problem med att finna en kajplats för Kungsholm ska lösa sig. Det köpeavtal som Johnny Sid hade med DSME sades upp på grund av att betalningen uteblev. Kungsholm såldes istället till ett företag som ska hugga upp fartyget i Indien.

Johnny Sid säger till Sjöfartstidningen att köparen redan har beställt en bogserbåt som ska dra Kungsholm på sin sista resa.

– Vi har kommit överens om att vi kan använda samma bogserbåt för att dra fartyget mot Europa om vi får fram pengarna i tid.

Långt tålamod

Johnny Sid säger att han har fullt förstående för att DSME ny tröttnat på att vänta.

– De har redan gett oss över ett och ett halvt års tid för att få hem henne till Göteborg. Förra veckan informerade jag dem om att situationen med kajplatsen i Göteborg inte hade gått att lösa, trots att det redan ett tag såg ut att ordna sig. Jag förklarade också att det är omöjligt för oss att gå vidare med köpet utan kajplats.

Kort därefter fick han beskedet att Kungsholm sålts för upphuggning.

Vill inte ge upp

Emellertid vägrade Johnny Sid att ge upp. Han kontaktade det företag som köpt Kungsholm och fick löfte om att få köpa fartyget.

– Den nya ägaren är villig att göra en affär och samtidigt tjäna en slant eftersom fartyget köptes till ett lågt pris. Vårt pris är 53 miljoner kronor, men affären måste göras med detsamma. Om vi inte har pengarna innan fredag så finns det ingen återvändo, säger Johnny Sid.

Han tycker att priset är lågt för ett fartyg som så sent som 2011 renoverats för 35 miljoner dollar och som är klart att tas i bruk som flytande hotell utan några större reparationer. Fartyget har närmare 500 hotellrum och 7 restauranger ombord.

Många backat ur

Många av dem som tidigare förbundit sig att köpa hytter på fartyget har av förståeliga skäl backat ur eftersom det inte är klart var fartyget kan placeras. Men Johnny Sid säger att många också har sagt att de är beredda att vara med och finansiera köpet trots att fartyget nu måste köpas på spekulation.

– Jag tycker ändå att det är värt att ta risken att köpa hem Kungsholm, för det första tack vare priset och för det andra på grund av det stora behovet av tillfälligt boende. Jag vet att det finns ett behov bara vi får hit henne.

Intresse även i Finland

Johnny Sid är övertygad om att fartyget kommer till användning när hon väl kommit till Norden.

– Både i Sverige och Finland finns ett akut behov av tillfälligt boende, så jag är säker på att vi kan hitta en lösning där hon används som en tillfällig flyktingförläggning. Jag hade förstås velat använda henne för studentboende och som hotell, men denna lösning är givetvis bättre än att hon går till skrot.

Han säger att det egentligen saknar betydelse var fartyget ligger om det används som flyktingförläggning.

Uppdrag från Röda Korset

– Jag har i uppdrag från Röda Korset i Finland att ordna en flyktingförläggning. De skulle ha varit intresserade av Kungsholm, men tyckte att hon ligger för långt borta och att det skulle ta för lång tid att få hit henne. Men det är ett alternativ om inte Sverige tar emot henne som flyktingförläggning, för då gör Finland det antagligen. Men helst skulle jag förstås se att hon skulle komma till Sverige.

Johnny Sid säger att han förhandlar med några potentiella större investerare som skulle vara kapabla att få loss större summor med kort varsel, men att det inte räcker till.

– Det är nu eller aldrig. Jag hoppas att alla som har möjlighet att investera och vill få henne till Sverige nu tar chansen och hjälper till.

Mer information om Kungsholm finns på projektets hemsida.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Anonymous

    Kajplats i Frihamnen, perfekt boende för flyktingarna istället för att bygga en massa baracker som planeras nu. Lägg fram förslaget för Göteborgs kommun och de kan inget annat än att komma med lösningar. Snart är det lagstadgat att kommunerna har ansvar för en viss kvot,båt är en mycket bra lösning.

    • Anonymous

      Det är en fenomenal lösning om man vill att båten ska brinna upp.

  • Hans Gustavsson

    Jonny Sid har du ringt Sjökapten Christer Ericsson han med bostads plattformarna och lågpris hotellen? om han skulle vara beredd att gå in som finansiär… Det fins ju även andra allternativ at lägga henne Stockholm, Malmö, Kalmar…..

  • Hans Gustavsson

    Någon som vet hur man får kontakt med Johnny Sid ???

  • Anonymous

    Det måste finnas en lösning,innan det år försent!

  • Anonymous

    Fast det är väl just DET som varit svårt i hela långa processen, att få kommunen att ställs upp med kajplats med lite längre horisont…

  • BMR

    J Sid uppgav sig tidigare ha medel för att köpa båten men ville ha bekräftelse på att få kajplats i Göteborg. Nu har han åter chansen att köpa och uppger ett flertal alternativa placeringar för båten, men nu saknas tydligen pengarna förl köpet!?? Var tog de vägen? Fanns de överhuvudtaget tidigare? Och var det verkligen riktiga personer som ”förbundit sig att köpa hytter på fartyget? Man undrar onekligen om det finns något seriöst i hela historien.

  • Anonymous

    Nu skulle visserligen aldrig jag personligen komma på tanken att satsa pengar i det här projektet eftersom jag inte tror att det är möjligt att med lönsamhet driva ett hotell i den här storleksklassen, med det dyrbara underhåll som ett fartyg för med sig, i en stad som Göteborg med dess övermättade hotellmarknad.

    Inte desto mindre tycker jag att det är märkligt att Sid & Co är så fixerade vid just Göteborg som hemmahamn. Om nu hotellet har den potential man gör gällande, och man uppfattar Göteborgs kommuns inställning som det avgörande hindret mot projektet, borde det väl inte vara något hinder mot att i stället lägga upp henne i exempelvis Stockholm, Malmö eller till nöds Köpenhamn? Också i de städerna borde Kungsholm vara ett säljande namn.

    Att tanken inte ens tänkts är ännu ett tecken på att hela idén om Kungsholm som hotell inte är något annat än en vacker dröm.

  • kjell johansson.

    Hon ska hem till Sverige !

  • Sedde

    Sluta för fan!! The bottom is nådd..det vet riktigt sjöfolk …som typ jag..som såg holken växa fram på Clyden på 60 talet..bla ..tex vi Avaforsare som låg sidan om..mfl..
    Hon hör hemma i Clydebanks inget annat…eller i skroten…fatta eller bli blåsta…SST står tydligen på 100% o backar detta vansinnesprojekt till fullo och raderar allt som säger emot, tyvärr!! SST o SID är tydligen samma lurendrejare?? Eller varför är inte SST kritiska???? Ni raderar ju flera kritiska inlägg om detta varje vecka!!
    Om SST raderar denna kommentar också så är den sparad Och kommer att publiceras i andra medier med tillhörande redogöring för hur helvetes snett o korkat detta skrotprojekt backats upp av Redareföreningen eller någon naiv tönt på redaktionen..Sveriges redare är pga av SSTs 100% backupp genom årvisa stötta till Sid, tappat anseendet o förtroendet till allmänheten härigenom!! Vilka redare bakom er tidninig SST, står upp för er skrotromantik??
    Jag tror på redarnas framtidstro o vilja att driva SJÖFART och jag vet att ni kommer att lyckas!! Med eller utan SST…..För att just ni är fantastiska!! Tack, vi ses på blå hyllan!!

  • jussi

    Kungsholm till Finland! Gärna det.

  • Anders Dahlgren

    Göteborgs kommun borde skämmas!!! Beslutsfattarna där har inte ansträngt sig att rädda M/S Kungsholm. Ansvaret är helt och hållet deras.

    • Albin

      Förstår inte vad som är Göteborgs kommuns ansvar för att rädda Kungsholm.Kommunen äger kajer inte mer.Driften av Kungsholm som hotellfartyg kan väl inte kommunen ta ansvar.

  • Lars B.

    Ja, visst är det sorgligt, men dom som har valt dessa skurkar som inte ens bryr sej om folkets röst, får ju stå sitt kast, men visst självklart borde Kungsholm räddas till varje pris, vilken turist magnet detta skulle bli, Jag hoppas verkligen att det blir positiva besked på Fredag.

  • Pär-Henrik Sjöström

    Tack för alla kommentarer! Det är tydligen så att Kungsholm väcker starka känslor. I vår rapportering på nyhetsplats har vi redogjort för olika turer i projektet. Det finns också flera turer som vi inte har rapporterat om eftersom vi inte har bedömt dem som relevanta. Skrotromantik eller inte, våra nyheter om Kungsholm har fått väldigt många läsare på nätet, så det finns uppenbarligen ett stort allmänintresse för vad som kommer att hända med fartyget. Det är orsaken till att vi har tagit upp detta ämne i flera repriser. Samtidigt kan jag påpeka att vi visserligen ägs av föreningen Svensk Sjöfart, men att vi är en oberoende redaktion som skriver nyheter och andra artiklar med anknytning till sjöfart.

    Med vänlig hälsning,
    Pär-Henrik Sjöström, chefredaktör

  • JaN E

    Kontakta Bert Karlsson. Han kan köpa henne och använda den som flyktingförläggning

    • Anonymous

      Du menar asylförläggning, va?

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]