På denna arkivbild anländer Svenska Amerika Liniens fjärde och sista Kungsholm till Göteborg 1966.

Fotograf: Sjöfartstidningens arkiv/Jacky Leissner

Kategori: Fartygsaffärer

River Mersey i stället för Göta älv för Kungsholm

Göteborg har visat sig vara en återvändsgränd för Kungsholm och nu arbetar fartygets blivande ägare för att hon ska placeras i Liverpools nya ”waterfront” Wirral Waters.

Om allt går som planerat blir Kungsholm en attraktion i Liverpool i stället för i Göteborg. Johnny Sid uppger att Göteborg inte längre är ett alternativ eftersom förhandlingarna om en kajplats inte har lett till resultat. Däremot har man enligt Johnny Sid fått klartecken att placera fartyget vid floden Mersey.

– Det viktigaste är ju ändå att fartyget bevaras och inte går till skrot. Vi har beslutat att vi måste sluta jobba på Göteborgsprojektet och gå framåt. Nu får vi hoppas att Daewoo ger lite tilläggstid för att sätta ihop det för det är ändå en annan sak att placera fartyget i Liverpool och det tar ett tag att sätta ihop det, säger affärsmannen Johnny Sid till Sjöfartstidningen.

Samlar nya investerare

Johnny Sid har redan tidigare avtalat med Kungsholms nuvarande ägare Daewoo om att köpa fartyget. Han uppger att han som bäst håller på att samla nya investerare, eftersom projektet har tagit en annan riktning. Det är tänkt att fartyget ska bli det centrala inslaget i den nya sjöstaden Wirral Waters som byggs upp vid floden Mersey. I Wirral Waters kommer en helt ny stadsdel att växa fram där de gamla dockorna i Birkenhead låg.

– Det är en annan uppställning genom att det nu handlar om Liverpool och inte om Göteborg. Det gäller ju en ”real estate investment”, där man i princip köper en flytande fastighet, förklarar Johnny Sid.

– Det är Des Cox som har byggt upp projektet i Liverpool, och han har satt ner över fyra år på planering och annat och fått fram en kajplats. Han hade tittat på detta fartyg redan tidigare och detta var fartyg nummer ett för dem också. Det är ju fint att någon annan är intresserad av Kungsholm också. Annars skulle det se risigt ut för fartyget.

Siktar på sommaren

Meningen är att Kungsholm ska öppnas redan i sommar. Även om Kungsholm inte kommer till Sverige anser Johnny Sid att det är viktigt att fartygets exteriör återställs så långt som möjligt och målas om i Svenska Amerika Liniens färger.

– Det är utseendemässigt en mycket viktig del av fartygets profil. Även i Liverpool tycker de att hon blir snyggare så.

Johnny Sid räknar med att inom de närmaste veckorna få allt klart för att affären ska kunna gå i lås.

– Det är meningen att få fartyget hitåt så fort som möjligt. Hon stängdes i slutet av förra året och är i perfekt skick. Det är bara att bogsera bort henne och inleda verksamheten efter det att ombyggnaden av exteriören är klar.

Kommentarer

  • Ulf Rosengen

    Det är väldigt synd att Göteborgs kommun ej kan erbjuda en kajplats åt Kungsholm vid
    Göta älv där den utgick ifrån.Det är under all kritik för hela Sverige att den nu ska läggas
    i Liverpool.För nu blir det väldigt svårt för oss Svenskar att besöka fartyget och se hur det
    såg ut i verkligheten.Jag är en liksom många en fattig pensionär som hade hoppats att få se
    Kungsholm i Göteborg.Men ej kan göra det nu.För det blir för långt att åka nu.Arg och be-
    sviken!!!!!!

  • D.J.

    Hon kommer ändå att ligga ivägen för alla broar…

  • Anonym

    skit också. Kan ingen se till att hon hamnar i Stockholm.Ställ henne på Kungsholmen. Eller nära kungliga slottet. Kung-sholmen.

  • Anonym

    Hur svårt kan det vara

  • Anonym

    Skitstad, Och Göteborg fortfarande kallar sig för sjöfartsstad måste ändå vara ett skämt.

  • Ledsen och undrande

    Neeeej…till Liverpool? Varför sumpar Göteborg den här chansen? Kanske har man bra argument för det men i så fall vore det intressant att höra vad begrundelserna är!

    Amerikabåtarna är borta sedan länge, likaså Englandsbåtarna. Stena kämpar med förluster. Varven är nästintill borta. Det finns så vitt jag kan se massor av kajplats i centrala göteborg. Varför då tacka nej till ett vackert skepp med så mycket göteborgshistoria? Vad ska vi med alla döda kajkilometer till? Hotellrum verkar kunna byggas hur många som helst så avsättning finns det säkert. Underhåll kan inte vara så dyrt jämfört med alla dessa nya hotellbyggen…

    • ytflttad

      Varför sumpar Göteborg? Jo därför att Sverige har blivit landkrabbornas paradisland.

  • Anonym

    Men snälla, hade ni förväntat er något annat av Anneli Hulthén och Kommunstyrelsen?

  • Egon Svensson " the sailor"

    The Swedish square heads in action again.

  • Jan-Erik Mehtola

    Kunde de inte ha förtöjt henne i Frihamnen eller Lundbyhamnen så länge tills kajfrågan var löst? Här gick Göteborg verkligen miste om en guldklimp och en viktig del av stadens historia. Men något annat var egentligen inte att vänta av Hulthén och den rödgröna röra som gör allt för att köra staden i sank. Miljömupparnas lokala gröne khmer Kia Andreasson (MP) började säkert yla avgaser i hamnen eller något. De två tanterna (blir raderad om jag säger vad jag egentligen kallar dem) upphör aldrig förvåna mig. Det och att folk väljer dem kvar.

  • HHk

    Ett stycke kulturhistoria som försvinner utomlands tyvärr kunde blivit en riktig turistattraktion

  • Göteborgare

    Tack Kia Andreasson för att du låter detta fartyg försvinna från Sverige

  • Danne

    Dödsdömt projekt, på sikt också i England, tyvärr. Se bara på vackra Rotterdam… hennes framtid är väl inter särskilt ljus?

  • Anonym

    Har jag missat något eller vem är det som tagit beslut på att inte upplåta kaj (mot hyra naturligtvis) i Göteborg. Det står inget i artikeln om att någon nekat detta så varifrån kommer detta? Att förhandlingar, oklart med vem, inte går i lås kan ju bero på båda parter eller?

  • Lennart

    Ge 4 mastade barken Vikings plats till m/s Kungsholm! Då kan Viking få komma hem till Mariehamn Åland.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.