[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]fyra färjor på linjen ha konverterats.
Nyheten om batterikonverteringen på Öresundsfärjorna presenterades enligt den danska tidningen Søfart av Scandlinesföreträdare på konferensen ”Clean air in ports and port cities” som arrangerades i Köpenhamn på onsdagen.
Enligt rederiet har man har sedan tidigare goda erfarenheter från den långt framskridna konvertering till hybriddrift som pågår av de fyra dieselelektriska färjorna på linjen Rödby-Puttgarden, och enligt presschefen Anette Ustrup Svendsen är det just därför man nu vill ta steget fullt med batteridrift på Helsinborg-Helsingör-linjen.
I likhet med färjorna på linjen Rödby-Puttgarden har de fyra Öresundsfärjorna dieselelektriskt maskineri, vilket enligt rederiet är en bra utgångspunkt för såväl hybriddrift – där strömmen till elmotorer och propellrar delvis kan levereras av en uppsättning batterier istället för dieselgeneratorer – som den fullständiga batteridrift som nu planeras för linjen Helsinborg-Helsingör, där alltså hela framdriften är tänkt att baseras på ström från batterier.
[/flowy_subscriber_only]