Tycho Brahe under ett tidigare besök på Oresund Drydocks.

Fotograf: Oresund Drydocks

Kategori: Fartygsutrustning | Passagerarsjöfart | Reparationsvarv

Färjor får batteridrift i Landskrona

Två av färjorna på linjen Helsingborg–Helsingör konverteras till batteridrift på Oresund Drydocks under 2017.

Oresund Drydocks i Landskrona kommer att konvertera färjorna Aurora och Tycho Brahe till batteridrift. Därefter kommer färjorna att opereras uteslutande på batteridrift i sin trafik för HH Ferries mellan Helsingborg och Helsingör.

Fartygen utrustas med 8.320 kWh batterikapacitet. Batterierna inryms i containrar som tas ombord i februari 2017. Dockningen av Tycho Brahe inleds i april 2017 och Aurora i oktober.

Utrustning från ABB

ABB levererar batterier, energilagringssystem och Onboard DC Grid-teknologi till fartygen. Vidare omfattar leveransen automatiserade laddningsstationer i vardera hamnen. Kopplingen till fartygen sker med hjälp av en ABB industrirobot för att maximera laddningstiden under hamnuppehållen.

Miljöstrategi

Investeringen uppgår till 300 miljoner kronor och delfinansieras av EU:s Innovation and Networks Executive Agency (INEA).

– Vår konvertering av Tycho Brahe och Aurora till batteridrift utgör en väsentlig del av vår miljöstrategi för att reducera utsläpp och det ekologiska fotavtrycket av vår trafik på Öresund. Vi är stolta över detta initiativ, som är den största enskilda projektinvesteringen i företagets historia. När de två färjorna seglar på ren elkraft före utgången av 2017 kommer det att gagna många passagerare och den lokala miljön, säger Henrik Rørbæk, CEO för HH Ferries AB, i ett pressmeddelande.