Färjan Aurora, en av fem färjor på linjen mellan Helsingborg och Helsingör.

Fotograf: Wikimedia Commons/Fanny Schertzer

Kategori: Miljö | Passagerarsjöfart

HH Ferries installerar batteridrift

HH Ferries bygger om Öresundsfärjorna Tycho Brahe och Aurora till batteridrift. Projektet uppges kosta nästan 300 miljoner kronor och ska vara färdigt 2017.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ljoner kronor och ska vara färdigt 2017.

Enligt rederiet kommer omläggningen från nuvarande dieseldrift till el att minska de totala emissionerna med över 50 procent, och man uppges vara bland de första rederierna i världen som övergår till ren batteridrift med så stora färjor som används på en såpass högintensiv rutt som Helsingborg–Helsingör.

– Som leverantör av viktig, regional transportinfrastruktur letar vi alltid efter nya sätt att minska vår miljöpåverkan. Aurora och Tycho Brahe körs dygnet runt, så denna investering kommer att ha en betydande positiv effekt, säger Henrik Rørbæk, vd på HH Ferries i ett pressmeddelande.

Oförändrade överfartstider 

De första ändringarna av fartygen sker redan hösten 2016, medan själva batteriinstallationen sker under 2017. Ombyggnaden genomförs i samarbete med ABB Marine and Ports, Finland, Forsyning Helsingør och Öresundskraft.

När batterierna är installerade kommer fartygen att laddas vid varje hamnstopp med el från nybyggda laddstationer, och rederiet poängterar att färjornas hamnstopp och överfartstid kommer att vara oförändrade jämfört med idag.

Största investeringen hittills

Enligt rederiet är ombyggnaden den största enskilda projektinvesteringen i företagets historia och förväntas alltså kosta närmare 300 miljoner kronor. INEA – EU:s förvaltningsorgan för innovation och nätverk – stöttar projektet med cirka 120 miljoner kronor. Tillskottet från EU uppges ha varit en avgörande förutsättning för beslutet om att investera i den nya tekniken.

 – Vi är glada och stolta över stödet och tillskottet från INEA. Investeringen kommer att gynna den lokala miljön och förhoppningsvis stärka integrationsinsatsen i Öresundsregionen. Våra resenärer kommer att uppleva samma regelbundenhet som hittills men nu i kombination med renare luft och mindre oväsen, kommenterar Henrik Rørbæk.

HH Ferries Group trafikerar sträckan Helsingborg-Helsingör under varumärket Scandlines Helsingborg–Helsingör med fartygen Aurora, Tycho Brahe, Hamlet, Mercandia IV och Mercandia VIII.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]