Fotograf: HH Ferries

Kategori: Miljö | Passagerarsjöfart

Tycho Brahe snart med full batteridrift

HH Ferries har skickat Tycho Brahe till varvet i Landskrona för den sista etappen i övergången till batteridrift.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]�ngen till batteridrift.

Sedan 18 april ligger Tycho Brahe på varv i Landskrona för den sista ombyggnationen innan den kan gå på full batteridrift. Om allt går som planerat ska varvsbesöket vara avklarat den 23 maj, enligt ett pressmeddelande från HH Ferries.

”Avgörande fas”

Därefter kommer rederiet att genomföra tester av fartyget för att bekräfta att batteridriften fungerar som förväntat. Om testerna faller väl ut kommer färjan att köra på batteridrift innan sommarsäsongen drar igång på allvar i slutet av juni.

– Omvandlingen till batteridrift går nu in i en avgörande fas och vi ser fram emot att bli det första rederiet i världen som inför batteridrift på så intensiv trafik. De minskade utsläppen till följd av omvandlingen kommer att påverka miljön positivt i hela Öresundsregionen, säger Henrik Rørbæk, CEO för HH Ferries Group.

50 procent mindre utsläpp

Under varvsbesöket ersätts Tycho Brahe med Mercandia VIII. Samma fartyg kommer också ersätta Aurora när hon går in på varv för samma ombyggnation efter sommarsäsongen.

Omvandlingen till batteridrift är en del av HH Ferries strategi att satsa på miljöförbättrande åtgärder. Färjorna på linjen Helsingborg-Helsingør har sedan 2007 uppfyllt utsläppskraven som infördes 2015. Men med batteridrift minskar fartygens totala utsläpp av koldioxid, kväveoxid, svaveloxid och partiklar med mer än 50 procent.

Största enskilda investeringen

Ombyggnaden av de två färjorna är den största enskilda investeringen i företagets historia och beräknas uppgå till nästan 300 miljoner kronor. INEA, EU:s verkställande organ för innovation och nätverk, har valt att stödja projektet med cirka 120 miljoner kronor.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]