Logistik. Ett år efter uppstarten av Umeå hamns intermodala järnvägsterminal har trafiken fördubblats och intresset för tågpendeln uppges vara stort.
Nyheter
-
-
Statistik. Antalet passagerare i svenska hamnar ökade under fjärde kvartalet 2022 jämfört med samma period året före. Störst ökning syns i Finlandstrafiken.
-
Segelfartyg. Det blir en resa hem till Göteborg under våren för ostindiefararen Götheborg. Väl hemma kommer fartyget bli en viktig del av Göteborgs 400-årsjubileum.
-
Jubilar. Viking Glory som går mellan Åbo och Stockholm firar sin ettårsdag den 1 mars. Rederiet kallar fartyget för en vitamininjektion för både passagerare och personal.
-
Bilaga. Roro-fartyg och färjor, tankfartyg och specialfartyg. Under 2022 levererades över 30 nybyggda fartyg med koppling till svensk sjöfart. Sjöfartstidningen har sammanställt allt om dem i den över 100 sidor stora bilagan Ships of the Year 2022.
-
Sjukhusfartyg. Mercy Ships svenska verksamhet växer och organisationen har rekryterat flera nya styrelseledamöter. Och Global Mercy är på plats i Dakar.
-
Landström. Terntank har blivit det första rederiet i världen att koppla in ett tankfartyg till landström. Det hände med fartyget Tern Fors genom ett första fullskaligt anslutningstest i Gävle i veckan.
-
Leverans. Thunbolagen har tagit leverans av sin nybyggda torrlastare Baltic Crystal, som nu är på väg till Rotterdam för sin första lastning.
-
Design. Sveriges nya isbrytare ska förberedas för metanoldrift. De blir därmed världens potentiellt första isbrytare att köras på metanol. Nu går utvecklingsprocessen vidare till nästa fas.
-
Färjebyte. I sommar kommer Stena Line att ta Stena Europe ur trafik på Irländska sjön. Det är ett av rederiets äldsta fartyg, byggd 1981 som Kronprinsessan Victoria på Götaverken Arendal AB i Göteborg. Ersättare blir Stena Nordica.
-
Bokslut. Efter det första hela året med nya fartyget Aurora Botnia i trafik rapporterar Wasaline ett rörelseresultat på 3,3 miljoner euro. Omsättningen ökade med 78,6 procent jämfört med 2021.
-
Olycka. Under onsdagen havererade akterrampen på Stena Jutlandica i samband med avgången från Göteborg till Frederikshavn. Inga personer skadades.
-
Utmärkelse. Seably har belönats med Smart4sea Training Award för sitt samarbete med DNV som anses ha skapat en ny standard i branschen när det gäller digitala utbildningsplattformar.
-
Byter flagg. Tallink Grupp har beslutat att flagga om Galaxy till lettisk flagg. Flaggskiftet ska ske i mitten av april.
-
Risk. Sjöfartsverket har genom sjömätningar tagit fram unika bilder på sju miljöfarliga vrak som kan behöva saneras.
-
Bokslut. Tallink Group gjorde en nettovinst på 13,9 miljoner euro för 2022 och är därmed tillbaka på svarta siffror för första gången sedan 2019. Koncernens passagerar- och fraktstatistik och resultat förbättrades över hela linjen jämfört med året innan.
-
Nyttjandeförbud. Bulkfartyget som stoppades i Malmö sedan Transportstyrelsen upptäckt en rad allvarliga säkerhetsbrister ombord har nu fått lämna hamn. Bristerna bedöms ha åtgärdats.
-
Batteriteknik. Transportstyrelsen har gjort en uppdatering av sina riktlinjer för batteri- och hybriddrivna fartyg för att förtydliga vad som krävs för att en elektrisk konvertering eller nyinstallation ska bli godkänd.
-
Hamnanlöp. Gävle hamn inför ett kösystem för anlöpande fartyg. Syftet är att möjliggöra för fartyg att sänka utsläppen genom eco-driving.
-
Fartygsaffärer. Furetank och kanadensiska Algoma Central Corporation utökar sitt joint venture FureBear genom att tillsammans med Larsson Shipping ta över Algomas produkttankfartyg Algonorth.
-
Avyttring. Det blir ingen trafik mellan Visby och Västervik i sommar. Det står klart efter att Gotlandsbolaget meddelat att de vill sälja eller hyra ut fartyget HSC Gotlandia II.
-
Bokslut. Viking Line klarade högre bunkerkostnader tack vare kraftigt ökade passagerarvolymer. Bolagets rörelseresultatet för 2022 uppgick till 38,3 miljoner euro trots att driftskostnaderna ökade med 76,4 procent till 336,5 miljoner euro.
-
Klimatlag. Inför slutförhandlingarna av FuelEU Maritime, en del av EU:s klimatpaket, uppmanar Europeiska redareföreningen EU:s lagstiftande församlingar att inkludera bränsleleverantörerna i den kommande lagstiftningen.
-
Utredning. I en ny utredning om Sjöfartsverkets verksamhets- och finansieringsform ser Statskontoret få fördelar med myndighetens affärsverksform. Istället bör myndigheten följa samma regelverk som vanliga förvaltningsmyndigheter, anser utredarna.
-
Pendelbåt. Rederiet Torghatten sätter till våren in en elektrisk och självkörande färja över Riddarfjärden i Stockholm mellan Södermalm och Kungsholmen.