Nyheter

  • Jubilar. Viking Glory som går mellan Åbo och Stockholm firar sin ettårsdag den 1 mars. Rederiet kallar fartyget för en vitamininjektion för både passagerare och personal.

  • Bilaga. Roro-fartyg och färjor, tankfartyg och specialfartyg. Under 2022 levererades över 30 nybyggda fartyg med koppling till svensk sjöfart. Sjöfartstidningen har sammanställt allt om dem i den över 100 sidor stora bilagan Ships of the Year 2022.

  • Leverans. Thunbolagen har tagit leverans av sin nybyggda torrlastare Baltic Crystal, som nu är på väg till Rotterdam för sin första lastning.

  • Design. Sveriges nya isbrytare ska förberedas för metanoldrift. De blir därmed världens potentiellt första isbrytare att köras på metanol. Nu går utvecklingsprocessen vidare till nästa fas.

  • Färjebyte. I sommar kommer Stena Line att ta Stena Europe ur trafik på Irländska sjön. Det är ett av rederiets äldsta fartyg, byggd 1981 som Kronprinsessan Victoria på Götaverken Arendal AB i Göteborg. Ersättare blir Stena Nordica.

  • Bokslut. Efter det första hela året med nya fartyget Aurora Botnia i trafik rapporterar Wasaline ett rörelseresultat på 3,3 miljoner euro. Omsättningen ökade med 78,6 procent jämfört med 2021. 

  • Utmärkelse. Seably har belönats med Smart4sea Training Award för sitt samarbete med DNV som anses ha skapat en ny standard i branschen när det gäller digitala utbildningsplattformar.

  • Bokslut. Tallink Group gjorde en nettovinst på 13,9 miljoner euro för 2022 och är därmed tillbaka på svarta siffror för första gången sedan 2019. Koncernens passagerar- och fraktstatistik och resultat förbättrades över hela linjen jämfört med året innan.

  • Batteriteknik. Transportstyrelsen har gjort en uppdatering av sina riktlinjer för batteri- och hybriddrivna fartyg för att förtydliga vad som krävs för att en elektrisk konvertering eller nyinstallation ska bli godkänd.

  • Bokslut. Viking Line klarade högre bunkerkostnader tack vare kraftigt ökade passagerarvolymer. Bolagets rörelseresultatet för 2022 uppgick till 38,3 miljoner euro trots att driftskostnaderna ökade med 76,4 procent till 336,5 miljoner euro.

  • Klimatlag. Inför slutförhandlingarna av FuelEU Maritime, en del av EU:s klimatpaket, uppmanar Europeiska redareföreningen EU:s lagstiftande församlingar att inkludera bränsleleverantörerna i den kommande lagstiftningen.

  • Utredning. I en ny utredning om Sjöfartsverkets verksamhets- och finansieringsform ser Statskontoret få fördelar med myndighetens affärsverksform. Istället bör myndigheten följa samma regelverk som vanliga förvaltningsmyndigheter, anser utredarna.