Kenny Reinhold, ordförande i Seko Sjöfolk, är mycket bekymrad över utvecklingen.

Fotograf: Anders Kämpe/Seko Sjöfolk

Kategori: Ekonomi | Container | Passagerarsjöfart

Nya avtalen är klara

Årets avtalsförhandlingar har avslutats och både Sjöbefälsföreningen och Seko Sjöfolk har tecknat nya avtal med Sjöfartens Arbetsgivareförbund. 

För sjöbefälens del gäller det nya kollektivavtalet från och med den 1 februari 2013 till den 31 januari 2016.

Avtalet omfattar alla befäl i den internationella handelssjöfarten inklusive bogserbåtar och innehåller löneökningar samt nya avtalsskrivningar som parterna bedömer kommer att stärka svensk sjöfarts konkurrensförutsättningar.

Arbetsmiljön har uppmärksammats

Löneökningar ska fördelas under avtalsperioden på följande sätt: 2,0 procent den 1 februari 2013, 2,2 procent den 1 februari 2014 samt 2,8 procent den 1 februari 2015. Samtidigt tillförs avtalet texter om chefsansvarets särskilda betydelse vid lönesättningen.

Beträffande arbetstidsregleringen har parterna uppmärksammat arbetsmiljöproblemen vid tvåvaktssystem och därför utfärdat en rekommendation om vilotidens förläggning.

Seko Sjöfolk nöjda

Avtalet mellan Seko Sjöfolk och SARF gäller från den 1 januari 2013 till den siste februari 2016 och innebär att lönerna höjs den 1 januari 2013 med 600 kronor, den 1 januari 2014 med 500 kronor och den 1 januari 2015 med 625 kronor. 

Seko Sjöfolks ordförande Kenny Reinhold uppges vara nöjd med avtalet. 

– Vi har fått ett avtal som ligger inom ramen för vad övriga arbetsmarknaden fått och vi har fått ett långt avtal, vilket var målet när vi bestämde att skjuta upp förhandlingarna vid årsskiftet, säger han till Sekotidningen.

Avtalet innebär också en reglering av visstidsanställningarna inom huvudsakligen färjetrafiken, samt att det sker en höjning av olika tillägg, däribland ombordtilläggen. 

Kommentarer

  • Anonym

    Måste säga att denna nyhet känns betydelselös. Vi har ju knappt någon sjöfart kvar. Finns det ens svenskt manskap längre?

    • svenskt manskap

      jag håller inte med dig. bara för att några lämnat det sjunkande skeppet betyder det inte att man ska ge upp och stoppa länspumparna.

  • Kenny Reinhold

    Anonym, betydelselös för Dig kanske, men det finns fortfarande en del svenskflaggat tonnage kvar, som kämpar med att hålla den svenska fanan högt och stolt i aktern och bara för att nämna det i din okunnighet, så finns det ca 6000 manskap kvar inom den svenskflaggade handelsflottan… alltså, både betydelsefullt för våra medlemmar och för våra berörda redare, som tillsammans har tagit ansvar i situationen som den är och för tre år framöver….!!

  • Anonym

    6000 svenskar eller 6000 befattningar ???

    • Kenny Reinhold

      6000 medlemmar…

      • Anonym

        Och hur många av dem jobbar till sjöss? Alltså inte jobbar i någon färja och städar hytter, säljer taxfree osv.
        Hur många av era 6000 medlemmar är matroser och motormän (med andra ord riktiga sjömän)?

        • lennart

          färjeavtalet ingår också i seko och det finns folk där som uppskattar sina jobb lika mycket som du som uppenbarligen inte jobbar på en färja.
          att det för närvarande finns färre jobb i svenskflaggat än vad det finns svensk arbetskraft stämmer men de få som fortfarande har turen och intresset att segla till sjöss har samma rätt som landanställda att få ett uppdaterat kollektivavtal.

          till Kenny: var kan man läsa de nya avtalen och lönerna. hittade inget på sekos hemsida. får de anställda de nya lönerna retroaktivt från januari eller hur fungerar det. eftersom avtalen nu gäller från första jan 2013 menar jag.

          • Anonym

            Att jobba i en färja är inte att jobba till sjöss. Det är ingen skillnad att städa hotellrum som att städa hytter. Eller att sitta i kassan på Konsum eller Taxfreeshoppen.
            Så återigen, hur många av era medlemmar är sjömän?

            • lennart

              men du har ju driftbesättning på färjor också. likaså har du kockar och messman på utebåtarna…

              • Anonym

                Just det. Och denna i denna tråd finns just den frågan med. Men jag kan repetera den om du inte såg det första gången:
                Hur många av era 6000 medlemmar är matroser och motormän (med andra ord riktiga sjömän)?

                • Johan

                  Kan anonym förklara vad anledningen är till frågan? Vad vill du ha svar på, och när svar kommer, vad vill du få ut av svaret?
                  Naturligtvis är merparten av dessa 6000 inte ”riktiga sjömän”, som du kallar det. Men oavsett finns det X antal tusen som går under detta kollektivavtal. Det är väl strålande att få upp deras löner? Oavsett vilken typ av tjänst man har.
                  Precis som att Unionen, Metall och LO får upp löner för de som arbetar under dessa kollektivavtal.
                  Att likheterna mellan att städa ett hotellrum i Göteborg eller ett rum på en färja inte är stora förstår en treåring, men vad har det med saken att göra? Vill du att de ska gå under ett annat kollektivavtal eller var någonstans sitter problemet? Eller ska vi diskutera hur lika arbeten i olika kollektivavtal det finns?

        • Kenny Reinhold

          Anonym, jag blir lite irriterad över ditt sätt att framhäva det här med riktiga sjömän, med den benämningen så var din ursprungsfråga här väldigt diffus… och den internationellt ställda tolkningen av sjöman är i stort sett alla som tjänstgör ombord i ett fartyg.
          Men, efter läst tråden med Lennart, så förstår jag att din fråga mynnar ut i hur många befattningar vi har på den delen av handelsflottan som har ett storsjöavtal i botten, och det är inte många idag och det var inte en större massa innan heller, men den har blivit halverad de senaste tre åren och vi har ca 250 befattningar på storsjösidan, = ca 500 tillsvidareanställda varav 450 är medlemmar i SEKO. Innan alla utflaggningar senast var det ca 1200 tillsvidareanställda sjömän i den svenskflaggade handelsflottan som seglade runt med storsjöavtalet.
          jag är själv en sjöman som seglat 95% av min tid som du beskriver det som ”riktig sjöman” men det är en skymf och en förolämpning att skriva som gör, förstår inte riktigt syftet och oavsett var du seglar så är du sjöman och jobbar på våra kollektivavtal och dessa är ca 6000 och för dem och deras familjer är denna fråga i allt väsentlig om huruvida deras löner och inkomst har ökat och därmed också ett visst läsarintresse på bl a denna hemsida… summa summarum, ej betydelselöst!!
          Gå gärna också ut med namn så man vet om det är lönt att debattera vidare…
          Lennart, det är retroaktivitet från den 1 januari 2013 och mer information finner du på du på http://www.sjofolk.se och mer detaljerad information kommer snart att läggas ut så fort vi är överens om detaljerna i protokollsform med SARF.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.