Fotograf: Lars Andersson

Kategori: Passagerarsjöfart | Ekonomi

Skärgårdskonflikten kan bli långvarig

Konflikten inom skärgårdstrafiken riskerar att bli långvarig. Inga nya förhandlingar är inplanerade och läget är fortsatt låst. 

Enligt David Wästberg, presschef på Almega Tjänsteföretagen, står parterna ännu på onsdagen långt ifrån varandra i den pågående konflikten. 

– Inga nya kontakter har tagits och vi har inga nya möten inbokade. Så läget är helt låst, men det är klart – saker och ting kan ju ändras fort om Seko säger att de vill återuppta förhandlingarna, säger David Wästberg.   

Inte heller hos Seko har man några nya besked att ge på onsdagen. 

– Nej, vi har inte haft några kontakter sedan vi sa ja till medlarnas bud i söndags. Vi har i nuläget heller inga planer på att ta några initiativ till nya förhandlingar. Så läget är fortsatt låst, säger Mats Ekeklint, avtalssekreterare på Seko. 

Incident 

Konflikten mellan Seko och Almega Tjänsteföretagen, som bröt ut i måndags efter att Almega sagt nej till medlarnas bud, har dessutom förvärrats efter en incident vid Nybrokajen i Stockholm i måndags kväll. Representanter från Seko gick då ombord på skärgårdsfartyget Waxholm III där arbete pågick trots den pågående strejken och blockaden.

– Trots att fartyget var försatt i blockad hade man folk ombord som arbetade, och man skulle så småningom även lämna kajen. Dessutom fanns det en representant från Almega med ombord. För oss är det ett solklart fall av strejkbryteri, och vilka konsekvenser det kommer att få återstår att se. Det har vi inte bestämt ännu. Men skulle det inträffa fler fall av liknande strejkbryteri så har ju vi och våra medlemmar koll på det, säger Mats Ekeklint, avtalssekreterare på Seko. 

Polisanmälda

Måndagens incident slutade med att befälhavaren på Waxholm III polisanmälde två av representanterna från Seko för olaga intrång. Den ena polisanmäldes dessutom för olaga hot. 

Enligt David Wästberg, presschef på Almega, hade de två männen inte hörsammat befälhavarens order om att lämna landgången och ändå tagit sig ombord. Polis tillkallades och när de väl anlände hade de två Seko-representanterna lämnat fartyget. Under tiden de var ombord ska de sagt saker som uppfattats som hot.  

– Seko har förstås rätt att ta ut sina medlemmar i strejk. Men de har inte rätt att bestämma över vare sig fartygen, entreprenörerna som driver fartygen eller de som jobbar ombord och inte är Seko-medlemmar. Det är inte något som facket kan bestämma över, även om de vill, säger Almegas presschef David Wästberg och fortsätter: 

– Visst finns det en risk att det blir fler incidenter av det här slaget, och kanske har man ett förhöjt säkerhetstänk med tanke på det. Men det gäller ju att inte låta sig skrämmas av sådana här metoder. 

Annan version 

På Seko har man en någon annorlunda version av måndagens incident. Enligt Erik Sandberg, biträdande kommunikationschef på Seko, gick deras representanter av fartyget när de blev tillsagda. 

– Det här har fått onödigt stora proportioner. Att våra representanter skulle ha uttalat något hot är verkligen inget jag kan bekräfta, och om de nu skulle ha sagt något i stil med ”strejkbryteri” så är väl det knappast något hot direkt. Det är ju möjligt att någon har stått och skrikit hotfulla saker från kajen, men det är inget jag kan svara på. Vid sådana här tillfällen dyker det alltid upp folk från falanger som inte tillhör Seko och som har en annan agenda än oss, säger Erik Sandberg.   

Fler protester

På tisdagen genomförde Seko ytterligare en protestaktion mot det som enligt dem är att betrakta som strejkbryteri. 

– Det var 80-100 personer från Seko som informerade besökare till fester som pågick ombord på ett antal skärgårdsbåtar vid Nybroviken. Vi delade då ut flygblad där vi berättade att det pågår strejkbryteri på de här fartygen. Vi informerade och pratade, och det hela gick lugnt till, säger Erik Sandberg, biträdande kommunikationschef på Seko.

Kommentarer

  • Andreas Åsenholm

    Jag kan bara uppmana parterna att kommer överens fortast möjligt. DEt är ingen som har råd med en konflikt som är dåligt för affärerna och äventyrar jobben. SEKO uppmanas att följa lagarna!

  • Sjöman

    Håller med, släpp detta nu och gå vidare. Folk behöver få arbeta på jultrafiken och båtarna måste få gå. Annars finns det snart inget fartyg kvar att komma till. Ner med däckslönerna så redarna kan få gå lite plus också, uppmanar alla matroser att plugga så man kan mönstra upp, slipper man sånt här.

    Skärgårdsmatroser trodde jag bara yngre gymnasiegrabbar gjorde, men tydligen inte.

  • Matros Ros

    Är man inte med i SEKO får man jobba. Respektera det, SEKO! De här fasonerna påminner om historien om salladsbaren i Göteborg för några år sedan. Nötter!

  • Rastlös Matros

    Tanken var att jag själv skulle få jobba nu under julborden, dels för att jag behöver sjödagarna så jag någon gång kan mönstra upp till skärgårdskeppare.. Bra jobbat SEKO, nu får jag sitta hemma och stämpla istället och rulla tummarna..

    • Fidel Castro

      Det är Almega som orsakar ditt backstugesittande inte SEKO.
      SEKO försöker hjälpa dig, så att du får en trygg och bra anställning med den lön och de förmåner du förtjänar.
      Vi måste hålla ihop mot fulkapitalisterna.

  • Anonym

    nedanstående är säkert skrivet av JAG generationen som bara tänker på sig själva. Lyft blicken och se vilka konsekvenser på arbetsrätten det kan bli om ingen protesterar.

    • Fidel Castro

      Väl talat.
      Fulkapitalisterna försöker med sin gamla taktik söndra och härska.
      Men vi vet bättre. Deras straff kommer att bli hårt.

  • evert

    Solidaritet ?
    Var finns den inom dagens sjöfartskluster?
    Försvann den när man införde tap avtal och sjöfartsstöd ?
    Varför vill man ha indviduell lönesättning i ett kollektivavtal ?
    Egoismen ? En ny folkrörelse ?
    Kan man skrota kollektivavtalet och införa vinstdelningsystem ?

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.