Fotograf: Göteborgs Hamn (arkivbild)

Kategori: Container | Hamn/Logistik

Ny feederlinje till Göteborg

Containerrederiet China Shipping Container Lines startar ny feederlinje till APM Terminals i Göteborg. Första fartyget beräknas anlöpa Göteborg den 10 juli.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]eräknas anlöpa Göteborg den 10 juli.

För bara några veckor sedan meddelade Hapag Lloyd att man dubblerar sin feedertrafik till Göteborg, och nu drar alltså China Shipping Container Lines igång en helt ny feederlinje till samma destination.

– Vi välkomnar att China Shipping och deras partners Cosco och Yang Ming väljer att för första gången satsa på en egen feederservice på Göteborg, kommenterar Patrik Thulin, Chief Commercial Officer på APM Terminals i Göteborg.

Egen feeder

Operatören för feederlinjen blir CSCL:s helägda feederbolag Golden Sea Shipping Pte. Ltd, medan Globaltrans liksom tidigare är linjeagent för China Shipping.

– Att kunna hantera större volymer ut till skandinaviska och baltiska hamnar är ett steg i China Shippings tillväxtstrategi. Med en egen feeder minimerar vi också feederkostnaderna, vilket är extra viktigt nu när oceanfrakterna inte täcker kostnaderna, säger Mikael Damgaard, Country Manager på Globaltrans.

Järnvägen klar i sommar

Redan idag hanteras ungefär 60 procent av China Shippings totala volymer till och från Sverige av APM Terminals i Göteborg.

– Vår nya järnvägssatsning som står klar här i sommar bidrar till en ännu mer effektiv infrastruktur. Med ett sjätte järnvägsspår och dessutom möjlighet att ta emot extra långa tåg, kommer det att ytterligare snabba på transporterna ut på marknaden, konstaterar Patrik Thulin.

Rotterdam tur och retur

Den nya feederlinjen kommer att trafikeras av det Antigua och Barbuda-flaggade containerfartyget Condor, byggt 2012 och med en kapacitet på 1.025 teu. Fartyget kommer att gå på slingan Rotterdam Euro Max (söndagar)–Rotterdam ECT Delta (måndagar)–Oslo (torsdagar)–Göteborg (fredagar), för att därefter återvända till Rotterdam.

Godset som ska skeppas kommer främst att bestå av import- och exportvaror från och till Fjärran Östern och Mellanöstern. Utöver gods från China Shipping kommer gods också att fraktas via samarbeten med det Taiwanbaserade rederiet Yang Ming Line och kinesiska Cosco.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]