Traveller är en CTV av N-O-S' T-klass.

Fotograf: N-O-S

Kategori: Miljö | Offshore | Specialfartyg

N-O-S blir först med metanoldriven CTV

Northern Offshore Services, ska chartra ut det som uppges bli världens första metanoldrivna CTV till Vestas, ett företag som erbjuder hållbara energilösningar.
Det danska företaget Vestas, som bygger och installerar vindkraftverk, har avtalat med Northern Offshore Services om en femårig charter av ett metanoldrivet personaltransportfartyg (Crew Transfer Vessel, CTV). Fartyget kommer att användas för Vestas serviceoperationer i Parkwind-ägda vindkraftparken Arcadis Ost utanför Rügen.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]orthern Offshore Services om en femårig charter av ett metanoldrivet personaltransportfartyg (Crew Transfer Vessel, CTV). Fartyget kommer att användas för Vestas serviceoperationer i Parkwind-ägda vindkraftparken Arcadis Ost utanför Rügen.

För ändamålet konverterar Northern Offshore Services ett befintligt fartyg av A-klass till T-klass. Fartygets maskineri blir av dual fuel typ som kan använda såväl metanol som marin gasolja (MGO) som bränsle. Enligt rederiet blir fartyget det första i sitt slag med metanoldrift.

– Servicefartyg ger upphov till en betydande del av Vestas direkta koldioxidutsläpp, och även om det finns flera lovande nya tekniker som löser denna utmaning, är många av dem fortfarande i ett tidigt stadium av mognad. För att driva dekarbonisering behöver vi lösningar som metanol. Ledande industrier kan påskynda denna resa genom att ge sitt stöd, och Vestas är därför stolt över att vara den första ledaren inom hållbar energi som utforskar användningen av metanoldrivna fartyg i vår serviceverksamhet, säger Kieran Walsh, Senior Vice President, Service, Northern & Central Europe, Vestas, i ett pressmeddelande.

Northern Offshore Services uppger att målet med charteravtalet är att samla erfarenhet av möjligheter och begränsningar för metanoldrivna fartyg inom offshore-serviceverksamhet. Enligt rederiet har deras CTV har potential att reducera koldioxidutsläppen med 70 procent jämfört med ett traditionellt fartyg. Denna potential ska utvärderas under chartern.

– Vi är glada över att Vestas vill gå vidare med Northern Offshore Services på denna resa mot en hållbar sjöfartsframtid. Med ett kontinuerligt fokus på hållbarhet utvecklar vi våra fartyg för att ha en lägre miljöpåverkan, säger David Kristensson, koncernchef och vd för Northern Offshore Services, i pressmeddelandet.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]