[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]digt grön hybridteknik.
Den nya fartygstyp som Northern Offshore Services utvecklat är den så kallade E-klassen. Den blir enligt David Kristensson, vd för Northern Offshore Services, den första typen av CTV (Crew Transfer Vessel) i världen med hybridteknik. Det nu beställda fartyget ska få namnet Energizer och levereras i slutet av 2020 av Grovfjord Mek. Verksted AS i Norge.
– Det är meningen att beställa fler fartyg i serien på samma sätt som vi har gjort med tidigare typer, säger David Kristensson till Sjöfartstidningen.
Störst i flottan
E-klassen bli även den största fartygstypen i Northern Offshore Services-flottan med en längd av 34 meter och plats för 24 passagerare. Designen har tagits fram inom företaget med fokus på miljö och grön energi. Enligt rederiet kombinerar E-klassen hög energieffektivitet med låg bränslekonsumtion utan att ge avkall på prestanda och effekt. Fartygen får fyra MTU-huvudmaskiner av typen 8V 2000 M72 och en bollard push-kraft på 30 ton.
– Northern Offshore Services tror på konstant innovation och förbättring och vi är stolta att presentera den nya E-klassen till våra kunder och industrin. Framtiden är gön och E-klassen vårt första steg mot en fullt elektrifierad CTV-flotta. Vi tror att elektrifiering utgör en central del av framtiden för säkra och miljövänliga CTV. Vi är övertygade att E-klassen innebär ett viktigt tillskott i vår flotta och ytterligare stärker vår position på CTV-marknaden, säger David Kristensson.
El från parkerna i framtiden
Med E-klassen introducerar Northern Offshore Services ett Hybrid Technology-koncept. Fartygen utrustas med batterier som kan laddas från land. De förbereds dessutom för laddning vid vindkraftparkerna, vilket ger dem nollutsläpp av CO2.
– Det är vårt ultimata mål att kunna ladda ute i parken. Vi skulle kunna ladda men i parkerna finns inte än de uttag som behövs.
Maskineriet kan köras i olika lägen. Till exempel i Eco-mode opereras fartyget med energi från ett genset i låg fart med stöd från batterierna, vilket innebär reducerad bränslekonsumtion när fartyget är standby mellan dockningsoperationer. I en annan mode kan fartygen opereras enbart på el från batterierna.
– Vi kan köra i olika modes för att hela tiden kunna optimera effektuttaget, förklarar David Kristensson.
[/flowy_subscriber_only]