[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only] De två fartygen byggs på Penguin Shipyard i Singapore och kommer att utgöra en helt ny klass som rederiet kallar I-klass och är en del av ett omfattande nybyggnads- och ombyggnadsprogram för att möta den havsbaserade vindkraftsindustrins höga krav på hållbarhet.
– Vi är stolta och tacksamma för det hårda arbetet av alla inblandade att leverera N-O-S nya, nästa generations toppmoderna CTV-design. Vi har höga förväntningar på den nya serien av fartyg. Northern Offshore Services vill sätta nya standarder och leda vägen för en grönare och mer hållbar industri, säger David Kristensson, vd på Northern Offshore Group i ett pressmeddelande.
De nya fartygen i I-klassen designas för att bli CTV-fartyg med noll CO2-utsläpp och är enligt rederiet baserade på N-O-S långa erfarenhet av att designa CTV-fartyg. De kommer att utrustas med en lång rad gröna miljötekniska lösningar, den senaste maskintekniken för att generera låga utsläpp och kommer att kunna opereras i både hybrid- eller helelektriskt läge.
Fartygen kommer att bli 34 meter långa och ha plats för 32 personer ombord. Skroven byggs i aluminium.
I-klassen är den andra nya klassen som N-O-S lanserar bara i år. I februari presenterade rederiet en order på två nya fartyg i R-klassen. Under slutet av 2022 meddelade N-O-S dessutom att de arbetar med en konvertering av ett befintligt fartyg av A-klass till att bli vad som uppges vara världens första metanoldrivna CTV som ska gå i charter för Vetas.
[/flowy_subscriber_only]