Energizer lämnar Fiskebäck i Göteborg med destination Grimsby i England där fartyget nu opererar.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Skeppsbyggnad | Specialfartyg

Världens största CTV levererad till NOS

Northern Offshore Services, NOS, har tagit leverans av världens största CTV (Crew Transfer Vessel), nybygget Energizer.
Det var den 9 februari i år som NOS fick leverans av Energizer som byggts av Grovfjord Mek. Verksted AS i Norge. Efter ett stopp i Fiskebäck har fartyget nu satts i drift vid en vindkraftpark i ett område utanför engelska östkusten med Grimsby som bas.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]://www.sjofartstidningen.se/n-o-s-forst-med-hybridteknik/”>leverans av Energizer som byggts av Grovfjord Mek. Verksted AS i Norge. Efter ett stopp i Fiskebäck har fartyget nu satts i drift vid en vindkraftpark i ett område utanför engelska östkusten med Grimsby som bas.

Kan operera i sämre förhållanden

Energizer tillhör den fjärde generationen med CTV-fartyg som NOS utvecklat och är det första fartyget i E-klassen. Designen har tagits fram inom företaget med fokus på miljö och grön energi. Med sina 39 meter och en kapacitet för 24 passagerare är det ett rekordstort fartyg i sin klass.

– Det är det största CTV-fartyget som byggts i världen. Det finns inget större, varken med större deplacement eller kraft. Tanken med det är eftersom det hela tiden byggs större vindkraftsparker längre ut i Nordsjön. Det här fartyget kan operera ute i parkerna längre och köra i sämre väder, säger David Kristensson, vd för NOS, till Sjöfartstidningen.

Utrustats med batterier

Energizer är dessutom ett av de första CTV-fartygen i världen med hybridteknik. Fartyget är utrustat med ett batteripaket på 271 kWh som kan laddas när fartyget ligger vid kaj alternativt från fartygets gensets under färd. Energizer är utrustad med sex maskiner från Volvo Penta av typen D16C-D MH på 551 kW styck, vilket ger en bollard push på 30 ton. Energizer är dessutom utrustad med två Volvo Penta D8 genset.

– Hela fartyget är ett resultat av 14 års arbete sedan vi startade NOS och allt det vi lärt oss under tiden. Energizer är 20 gånger större volymmässigt än den första båten när vi startade, säger David Kristensson.

Batterierna är dessutom förberedda för att kunna laddas vid vindkraftparkerna, vilket ger nollutsläpp av CO2.

– Det är vårt ultimata mål att kunna ladda ute i parken. Vi kan göra det nu, men ute i parkerna finns inte den möjligheten som behövs ännu, säger David Kristensson.

Körs i olika lägen

Energizer kan köras i olika lägen, exempelvis Eco-mode då fartyget får energi från ett genset med stöd från batterierna för drift i låga farter, vilket innebär reducerad bränslekonsumtion och även lägre ljudnivåer för besättningen och passagerarna.

– Vi är stolta över att kunna presentera vår fjärde generation CTV-fartyg som är designad och utvecklad med både grön teknik och nya innovationer i fokus. Detta är den mest kraftfulla CTV:n som finns just nu och kommer att sätta en ny standard för hela branschen, säger David Kristensson.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]