Runner på ingång till Göteborg för att visa upp sig för eleverna vid Chalmers sjöbefälsutbildningar.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Fartygspresentationer

Runner och Responder – Nya milstolpar för N-O-S

Runner och Responder är de första CTV-fartygen som Northern Offshore Services, N-O-S, beställt från ett varv utanför Europa.
Sommarvärme eller snålblåst i februari spelar ingen större roll för redarna från Donsö, det är alltid läge att duka upp till sjöfartsfest i hamnen. Den här februari-dagen är det N-O-S, Northern Offshore Services, som bjudit in till dop av de båda nybyggena Runner och Responder, vilka tagit plats så nära klassiska restaurangen Isbolaget som möjligt. Responder har lagt sig på utsidan av piren och Runner precis i innerhamnen där det annars ligger fritidsbåtar.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]ratio”>

Sommarvärme eller snålblåst i februari spelar ingen större roll för redarna från Donsö, det är alltid läge att duka upp till sjöfartsfest i hamnen. Den här februari-dagen är det N-O-S, Northern Offshore Services, som bjudit in till dop av de båda nybyggena Runner och Responder, vilka tagit plats så nära klassiska restaurangen Isbolaget som möjligt. Responder har lagt sig på utsidan av piren och Runner precis i innerhamnen där det annars ligger fritidsbåtar.

– Det fanns ingen marginal alls här, vi fick pressa oss in, men det gick på millimetern, säger Runners befälhavare Tor Åman när Sjöfartstidningen kommer ombord på besök.

Dopet förrättades av Lena Landström och Runa Kristensson genom en klassisk bandklippning. De är mödrar till Martin Landström och David Kristensson, två av grundarna bakom N-O–S.

– Det är nästan exakt 16 år sedan vi startade N–O-S. Vi hade aldrig i vår vildaste fantasi trott att vi skulle ha fått vara med på denna fantastiska resa. Vi är idag världens största rederi för den här typen av fartyg, vi opererar över 60 fartyg runt om i Europa, säger David Kristensson, koncernchef för N-O-G, Northern Offshore Group där N-O-S ingår, under sitt tal.

De två fartygen Runner och Responder är CTV-fartyg, vilket står för Crew Transfer Vessels och är den fartygstyp som N-O-S använder för att köra ut teknisk personal till vindkraftparker runt om i huvudsak norra Europa. 

Fartygen i R-klassen har en större lastkapacitet än rederiets tidigare fartyg och är designade för 24-timmars drift. Det minskar behovet av att gå tillbaka till hamn lika ofta, vilket sparar både bränsle och tid för rederiets kunder. 

De båda fartygen är 32 meter långa och 10 meter breda och har en passagerarkapacitet på 24 personer.

De nya fartygen är milstolpar för N-O-S på många sätt. De är de första fartygen som rederiet beställt från ett varv som ligger utanför Europa, närmare bestämt av varvs-koncernen Penguin Shipyard i Singapore och deras indonesiska varv, PT Kim Seah Shipyard.

Enligt Oscar Johannesen, nybyggnadsinspektör på N-O-S, innebär fartygen i R-klassen ett viktigt nytt kapitel.

– Detta är en ny serie som utgör starten på vårt nya samarbete med det här varvet inför framtiden. Fartygen i R-klassen består av ett grundkoncept som vi har samarbetat kring, säger Oscar Johannesen.

Runner och Responder är de första nybyggena som N-O-S tagit leverans av i ett större nybyggnadsprogram med en lång rad leveranser under 2023 och 2024.

– Vi har räknat till åtta leveranser under ett års tid. Förutom Runner och Responder är det ytterligare två fartyg som kommer, samt de fyra fartygen som är beställda till vårt amerikanska bolag, A-O-S, American Offshore Services, säger Oscar Johannesen.

Runner och Responder är de enda beställda fartygen i R-klassen. Direkt efter dopet sattes de i arbete på vindkraftsparker i norra Europa.

– Ett av fartygen ska arbeta på ett långtidskontrakt. Det är vi såklart extra stolta över när vår kund vågar teckna ett långt kontrakt med oss när vi kommer med en helt ny fartygsklass, säger han.

På båda sidor av fartygen syns en grön logga med texten Green Technology. Det är en märkning som rederiet har på sina nyaste fartyg och är en satsning på att minska koldioxidavtrycket i verksamheten. I fallet med Runner och Responder handlar det om batterier.

– Vi siktar alltmer på att ha hybriddrift på våra fartyg. Här har vi 94 kW batterier installerat i en batteribox. Dessutom är det förberett för ytterligare en batteribox, säger Oscar Johannesen.

Initialt kommer batterierna användas för hotellast, vilket gör att de kan ligga i sex till sju timmar med ström från batterierna.

– Det gör exempelvis att vi kan ligga över natten utan vare sig landström eller hjälpmaskiner igång.

På sikt är även tanken att batterierna ska kunna användas för framdrift.

Totalt finns sex maskiner installerade i fartygen, tre i varje skrov. Det handlar om fyra Volvo Penta D13 som huvudmaskiner och två Volvo Penta D4 som hjälpmaskiner.

– Vi har ett väldigt bra samarbete med Volvo Penta, säger Oscar Johannesen.

Framdriften sköts av fyra poddar från Volvo Penta och deras IPS30-system som har uppdaterats för att fungera optimalt med den nya designen av D13-maskinerna. Enligt Volvo Penta ger IPS-paketet upp till 30 procent lägre bränsleförbrukning jämfört med inombords axelinstallationer, upp till 15 procent snabbare acceleration och 20 procent högre toppfart samtidigt som buller- och vibrationsnivåerna reduceras med upp till 50 procent. Poddarna har dubbla framåtriktade propellrar, vilket ska ge bättre grepp.

Befälhavare Tor Åman på Runner visar runt på den kompakt designade bryggan med tre sittplatser och en liten soffa med bord på babordssidan. Fartygen har utrustats med ett navigationspaket från Simrad, samt radar och ECDIS från Furuno.

– Vi har som standard i bolaget att farttygen ska ha Furunos ECDIS-system. Vi vill att man ska känna igen sig om man byter fartyg, vi strävar hela tiden efter att det ska vara så lika som möjligt eftersom vi verkar i en föränderlig värld där fartygen bemannas upp och ner och flyttas runt. Oavsett var i världen de befinner sig ska man alltid känna igen sig när man kommer ombord på ett fartyg som har N-O-S-loggan på flaggan, säger Oscar Johannesen.

Tor Åman har arbetat inom N-O-S i sex år och har tidigare varit befälhavare på Dispatcher i rederiets D-klass. 

– Det gör att jag har jobbat både med samma ECDIS-system och de flesta andra av systemen som vi har här på bryggan. Det gör inskolningsperioden kortare och att man inte behöver börja om helt från början, säger han.

Tor Åman, befälhavare på Runner, gillar den öppna vyn förut. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall

Tor Åman kom ombord på Runner i Rotterdam i februari efter att nybyggena kommit från Asien med ett specialfartyg. Efter lossning satte de kurs mot Tjörn.

– Vi låg i Rönnäng i ett par dagar för lite komplettering innan vi gick mot Fiskebäck och sedan Donsö för dopet, säger han.

Även om Tor Åman känner igen sig i många av systemen är också mycket nytt, bland annat storleken.

– Det är en tredjedels större fartyg än D-klassen så volymen blir en skillnad. D-klassen har ett brutto på runt 250 och R-klassen på omkring 340. Men det är egentligen bara bra för det känns stabilare samtidigt som vi har mer plats för last, säger han.

Tor Åman uppskattar även utformningen av både bryggan och besättningsutrymmena. 

– Det är ljust på bryggan och god sikt. Det jag uppskattar mest är nog att man har en god sikt över fendrarna i fören genom att det är så öppet. Det är väldigt viktigt för det blir ganska många tilläggningar på en dag, säger han.

Utrymmena ombord går i vita, ljusa färger varvat med svarta detaljer på exempelvis stolar, skåp och sängar. Besättningen har sina utrymmen med hytter, pentry och mäss på däcket nedanför bryggan, men ändå avskiljt från salongen för passagerarna som ligger ytterligare ett däck ner i fartyget. Förutom 24 säten av flygstolstyp finns där omklädningsytor, skåp och plats för teknikernas personliga utrustning.

Storleken på besättningen ombord varierar beroende på uppdrag, men det finns fyra hytter med kojplatser för upp till sex personer.

– Under detta kontraktet är vi bara två personer. Men ibland behöver vi kunna vara ute 24 timmar och då måste vi vara fyra personer för att kunna köra dygnet runt. I detta fallet ligger vi stilla på natten och då räcker två, säger Tor Åman. 

Under arbetet med att utforma fartygen i R-klassen har N-O-S haft med ombordpersonalen för att få till en så bra arbetsmiljö som möjligt.

– Det är kul att man fått vara med och ha en kommunikation kring vilka behov som finns för oss ombord, för man sitter här ganska många timmar, säger Tor Åman.

– Vi försöker satsa på att utveckla fartyg som är bra för teknikerna som vi kör, men även för våra besättningar. Det ska vara moderna fartyg och trevliga arbetsplatser, säger Oscar Johannesen.

Innan Runner gav sig iväg på sitt första uppdrag gjorde hon en tur in till Göteborg och Lindholmen för att eleverna vid Chalmers sjöbefälsutbildningar skulle få en chans att se fartyget på hemmaplan.

– Väldigt kul att få visa upp något i den tekniska framkanten och dessutom få berätta om hur det är att jobba i den här branschen som gör att man lär sig teknisk båtkörning. Man kör från torn till torn, det är väder och strömmar och man lägger till flera gånger per dag. Det var det jag fastnade för, säger Tor Åman.


Göteborgsbaserade, Northern Offshore Services grundades på Donsö utanför Göteborg 2008 och är specialiserade på besättningsfartyg för vindkraftsprojekt till havs. Rederiet har expanderat snabbt under de senaste tio åren och är en del av koncernen Northern Offshore Group som har sin verksamhet i tre huvudbolag, Northern Offshore Services, Northern Energy & Supply och American Offshore Services. I februari 2024 stärkte N-O-S sin globala marknadsandel genom att integrera det sedan 2019 ägda bolaget Mareel Ltd i verksamheten. De innebär att 16 fartyg har integrerats i N-O-S verksamhet som därmed blev världens största CTV-operatör med 60 fartyg och totalt 400 anställda.

Fakta Runner och Responer

IMO nr: 9991965 och 9991953
Varv: PT Kim Seah Shipyard Indonesia
Leverans: 14 och 30 november 2023
Beställare: Northern Offshore Services AB 
Längd ö a: 31,8 m
Bredd: 10,0 m
Djupgående: 1,9 m
GT: 342
Passagerare: 24
Besättning: 2 till 4
Radar: Furuno FR-2117BB

Klassningssällskap: Bureau Veritas
Klassnotering: I HULL MACH, Wind farm service ship – M0, sea area 3, Electric hybrid prepared (PM, PB)
Däckyta: 90 m² i fören och 24 m² i aktern
Huvudmaskiner: 4 x Volvo Penta D13, (tot 2 060 kW)
Hjälpmaskiner: 2 x Volvo Penta D4
Framdrift: 4 x Volvo Penta IPS
Batterier: ZEM Energy, 1 x 94 kW
Däckskran: Palfinger 12000M

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]