Fotograf: Fredrik Davidsson

Kategori: Ekonomi | Container | Passagerarsjöfart

Mærsk säljer DFDS-aktier

A.P. Møller-Mærsk är på väg att sälja sin ägarandel på 31,3 procent i roro- och färjerederiet DFDS. Enligt Ritzau Finans har DFDS själva redan köpt motsvarande 12 procent av rederiets aktieinnehav, medan Lauritzen Fonden har köpt två procent. 

Mærsk-koncernen förvärvade aktierna i DFDS i samband med koncernens försäljning av Norfolk Line till DFDS i februari 2010. 

Ingen långsiktig ägare

– VI har hela tiden sagt att vi inte är någon strategiskt långsiktig ägare av en såpass stor aktiepost i DFDS, och att vi ville sälja aktierna när vi ansåg att den rätta tidpunkten var inne. Och nu har vi beslutat att den rätta tidpunkten är inne, säger Henrik Lund, Investor Relations-chef hos A.P. Møller-Mærsk till Ritzau Finans. 

Enligt Henrik Lund är det bland annat kursutvecklingen som gör att tiden nu är rätt för försäljning. DFDS-aktien har stigit med 45 procent sedan årsskiftet och kunde på onsdagen köpas för DKK 371 kronor. 

Miljardaffär

Det innebär att Mærsk-koncernens aktiepost på 4,66 miljoner aktier är värda DKK 1,73 miljarder, om man nu lyckas sälja samtliga aktier till det priset. 

– Vi har inte offentliggjort något minimipris. Förtjänsten beror på hur mycket marknaden är beredd att betala, säger Henrik Lund till Ritzau Finans. 

I ett pressmeddelande skriver DFDS att man kommer att annulera de aktier man köper i samband med A.P. Møller–Mærsks försäljning. 

Kommentarer

  • Ingvar Bergman

    Det ser kanske ut som om jag specialiserat mig på att jaga Maersk m.h.t mina inlägg häromdagen. Alls icke, det är bara det att dom oftast går i bräschen och får ta smällarna.
    ’Maersk säljer DFDS-aktier’, ’Maersk överväger försäljning av sina aktier i Danske Bank’. ’ Maersk säljer sin sedan minst 30 år ägda ’haulier’ i USA’, BTT (Bridge Terminal Transport’)’ Börjar Triple-E (Double-E) att bli lite för dyrt, nu när det går trögt att få upp frakterna och volymerna uteblir (möjligen med undantag för en oktober-vecka där kineserna tar ledigt) ?
    Man är på väg tillbaka till core-businessen, driva linjerederi Port-to-Port eller möjligen den nya termen Gate-in/Gate-out, dvs linjen står för terminalavgiften i hamnarna (för att undvika total genomlysning). Bort med one-stop-shopping, bort med value-added-services (ofta i konkurrens med speditörerna). Och när avyttrar man Fötex/Dansk Supermarket/Netto, som heller inte passar in. Det ville Herr Möller aldrig röra, men nu är han borta!

    Mycket, tycker jag, tyder på någon form av reträtt! OK, man visade ett gott resultat Q2-13, men sådant går att yxa till när man har Olie & Gas och Tankers att laborera med etc. Frakterna första och andra Q var ju inte precis lysande, med undantag för en eller annan topp. Jag säger inte att det är så, men vet att det en gång i tiden var så. Man fick aldrig riktig pejling på hur bidragen korsade varann.
    Maersk är inte ensamma om att renodla, det gör nu även t ex NYK, men nog får man en tankeställare alltid.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.