Isbrytaren Ale inledde isbrytarsäsongen i slutet av december 2022. Först nu i mars är alla fem isbrytarna i tjänst.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Isbrytning

Isbrytarsäsongen är igång

Den senaste tidens väderomslag har bidragit till att delar av Bottenviken belagts med is. Därmed är nu årets isbrytarsäsong igång, vilken inleddes med ett uppdrag för isbrytaren Ale.
Det var Sjöfartsverkets isbrytare Ale som i söndags var först ut genom att assistera ett handelsfartyg genom isen in mot Haraholmen i Piteå. Säsongen inleds efter den senaste tidens snabba väderomslag som gjort att delar av Bottenviken belagts med is.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]raph –>

Det var Sjöfartsverkets isbrytare Ale som i söndags var först ut genom att assistera ett handelsfartyg genom isen in mot Haraholmen i Piteå. Säsongen inleds efter den senaste tidens snabba väderomslag som gjort att delar av Bottenviken belagts med is.

– Trots den något tidiga säsongsstarten står vi från Sjöfartsverkets sida redo att assistera handelssjöfarten under dygnets alla timmar, säger Anders Dahl, chef för isbrytningen vid Sjöfartsverket i ett pressmeddelande.

Jämfört med fjolåret inleddes årets isbrytarsäsong något tidigare, men ligger fortfarande i linje med vad Sjöfartsverket bedömer som en normal isvinter. Trots att de senaste dagarna bjudit på något mildare väder har kylan ändå hunnit leta sig upp till landets mest nordliga hamnar och bildat en isläggning. Säsongsstarten innebär att samtliga av Sjöfartsverkets fem isbrytare, Ale, Oden, Atle, Frej och Ymer, nu är driftsatta.

– Vad som är viktigt att komma ihåg är att våra isbrytare också utgör en samhällsviktig resurs. Utan dem skulle de norrländska hamnarna tvingas hålla stängt i upp till 130 dagar om året. Något som i sin tur skulle drabba svenskt näringsliv hårt eftersom att hela nio av tio varor till och från Sverige går via sjöfarten, säger Anders Dahl i pressmeddelandet.

Från den 4 december gäller skärpta trafikrestriktioner för svenska hamnar mellan den finska gränsen och ner till Skellefteå, Ångermanälven samt mellan Köping och Västerås. Restriktionerna införs varje vinter i varierande grad och innebär att fartyg som är byggda för att trafikera isbelagda farvatten kan få isbrytarassistans.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]