Ale går ut för isbrytning. I hamnen i Luleå ligger de andra isbrytarna redo. Arkivbild från mars i år.

Fotograf: Agne Hörnestig/Sjöfartsverket

Kategori: Isbrytning

Svenska isbrytarna är igång för säsongen

Nu har årets isbrytningssäsong startat även för de svenska isbrytarna. Sjöfartsverkets Ale var först ut.
Sjöfartsverkets minsta isbrytare, Ale, har lämnat Luleå hamn för norra Bottenviken och genomfört säsongens första uppdrag genom att assistera ett lastfartyg med pappersprodukter till Karlsborgsverken, uppger Sjöfartsverket i ett pressmeddelande.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only] för norra Bottenviken och genomfört säsongens första uppdrag genom att assistera ett lastfartyg med pappersprodukter till Karlsborgsverken, uppger Sjöfartsverket i ett pressmeddelande.

– Det är ju detta vi väntar på varje år! Vi har förberett oss sedan förra säsongens slut och vi är redo att assistera handelssjöfarten dygnet runt under nästan ett halvår framåt, säger Amund Lindberg, driftledare vid Sjöfartsverkets isbrytarledning, i pressmeddelandet.

Säsongen i Bottenviken inleddes för drygt en vecka sedan när Finska Trafikledsverket skickade Otso som första isbrytare till området.

En mycket varm höst följdes av att kylan tog sitt grepp över landet under ett par veckor i december. Senare än normalt har isen i norra Bottenviken nu börjat lägga sig längs kusten och i skärgården, vilket enligt Sjöfartsverket i sin tur lett till att isbrytningssäsongen drar igång någon vecka senare än vanligt.

– Utan statsisbrytarna skulle hamnarna i Bottenviken tvingas hålla stängt i 130 dagar om året, oftast fler, vilket skulle få stora negativa konsekvenser för industrin och samhället i stort. Vid hårdare vintrar ska statsisbrytarna säkerställa Sveriges försörjningsförmåga i hela landet, säger Amund Lindberg.

Näst på tur efter Ale står Atle, som senare följs av Frej, Oden och Ymer.

I nuläget gäller enligt Sjöfartsverket isklassrestriktioner till Göta älv, Vänern, Mälaren, Ångermanälven samt alla hamnar från Örnsköldsvik upp till Karlsborg i Kalix kommun. Restriktionerna införs varje vinter i varierande grad och anger vilken isklass som krävs för att få statlig isbrytningsassistans.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]