[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]t natten till tisdag.
– De kommande dagarna kommer isen att packas mot den finska sidan, säger Johny Lindvall på Sjöfartsverkets isbrytarledning.
De senaste dagarnas kyla i norr har gjort att det bildats is en bit ut från kusterna i Bottenviken. Väderprognosen talar om vindar från sydväst de kommande dygnen, vilket innebär att isen alltså kommer att packas mot den finska sidan.
Nära samarbete
För Ales del så kommer hon inledningsvis att ansvara för isbrytning och assistans till och från de finska hamnarna Tornio, Kemi, Uleåborg och Brahestad. Sverige och Finland har ett nära samarbete för isbrytningen i Bottenhavet, Bottenviken och i Ålands hav.
– Det innebär att svenska isbrytare emellanåt assisterar på finskt vatten och omvänt. Det är den samlade bedömningen av sjöfartens assistansbehov som avgör var resurserna sätts in, vilket innebär att isbrytarna utnyttjas optimalt, säger Johny Lindvall.
Fem egna isbrytare
Sjöfartsverket har fem egna isbrytare: Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. Även Sjöfartsverkets arbetsfartyg Baltica och Scandica har isbrytarförmåga. Vid behov hyrs externa resurser i form av bland annat bogserbåtar in.
Den preliminära planen är att Ale i turordning följs av Atle, Frej, Oden och Ymer. Det är kylan och isläget som avgör när respektive isbrytare sätts in.
Normal start
Premiären för årets isbrytningssäsong är varken sen eller tidig och det går heller inte att dra några slutsatser om hur säsongen kommer att gestalta sig i stort.
– Vintern 1986-87 hade vi ett extremt omfattande isläge med istäcke på Bottenviken, Kvarken, Bottenhavet, hela Östersjön, Öresund, Kattegatt och delar av Skagerak. Det året startade isbrytarsäsongen sent, säger Johny Lindvall.
[/flowy_subscriber_only]