Fotograf: Pär-Henrik Sjöström / Viking Line

Kategori: Passagerarsjöfart | Skeppsbyggnad

Inget nytt om Viking-nybygge

Viking Lines vd Jan Hanses kommenterar i en intervju med Sjöfartstidningen rederiets nybyggnadsplaner och säger att läget är oförändrat – inga konkreta steg har tagits för beställning av ett nybygge.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ällning av ett nybygge.

Frågan om Viking Line ska beställa ett nybygge har åter tagits upp av media i Finland och på Åland. Redan våren 2014, när Sjöfartstidningen gjorde en intervju med Jan Hanses, då nyligen utsedd till vd för Viking Line, sade han att en förnyelse av tonnaget är ofrånkomlig, men att det är orealistiskt att tänka sig en nybeställning inom de närmaste åren.

Inte bestämt när 

Situationen är fortfarande oförändrad vad gäller planer på nybyggen. Viking Line kommer att beställa nytt, men det är ingalunda bestämt när det ska ske. Att en beställning nu skulle vara nära förestående dementerar Jan Hanses.

– Alla journalister frågar ju när vi ska beställa nytt och jag sade i en intervju i januari att jag hoppas att vi inom fem år har ett nybygge. Det upprepade jag när jag kommenterade bokslutet. Av någon anledning tog man fasta på det på ett helt annat sätt än tidigare och började skriva att vi planerar ett nybygge. Tidningarna citerade sedan varandra, men det finns ingen grund bakom det påståendet.

Inte identisk syster

Jan Hanses förklarar att det heller inte är självklart att ett nybygge blir ett systerfartyg till Viking Grace.

– Det som vi håller på med, och som vi hela tiden gör, är att vi tittar på erfarenheterna av de fartyg vi har och hur följande ska se ut när vi går in för att beställa nytt. Det pågår ett sådant planeringsarbete, men om det är en syster till Viking Grace, det vågar jag inte säga ännu, och det blir i alla fall inte en syster i den meningen att det är en total kopia. Vi ska först titta på vilka erfarenheter vi får av Viking Grace och våra tidigare fartyg och hur vi kan göra dem mer effektiva.

Ett eller flera

Enligt Jan Hanses är det inte i detta skede en specifik linje man tittar på.

– Linjen är nog inte bestämd. Det kan lika väl vara för Åbolinjen som för Helsingforslinjen.

Det är inte heller klart att det kommer att handla om bara ett nybygge. Jan Hanses vill inte heller närmare kommentera det faktum att det i Viking Line-flottan finns två fartyg som är byggda på 1980-talet och går i trafik på de längre linjerna mellan Sverige, Åland och Finland.

– Det är för tidigt att säga om det blir ett eller flera nybyggen, säger Jan Hanses.

Ingen kostnadsfördel med LNG

När Viking Grace projekterades blev LNG-drift det alternativ som rederiet valde att gå vidare med. Idag säger Jan Hanses att LNG ingalunda är ett självklart val för kommande nybyggen. Just nu innebär det inga fördelar rent kostnadsmässigt att använda LNG som bunker.

– Nej, det gör det inte. Vi kör med LNG för att vi har ett leveranskontrakt som sträcker sig på fem år och vi har åtagit oss att ta en viss andel av fartygets bränslebehov i form av LNG. Det var grunden för att man kunde bygga upp den infrastruktur som behövdes för att vi ska få gasen till fartyget, förklarar han.

Skrubber tänkbart alternativ

Om det blir LNG-drift på kommande nybyggen är för tidigt att säga.

– LNG kommer säkert att vara ett alternativ. Det kan också hända att skrubberlösningarna utvecklas på ett sådant sätt att de blir möjliga att använda. Sedan kan det ju också hända, vilket kanske är en utopi, att oljepriset lägger sig på den här nivån i framtiden och då är marindiesel ett alternativ också.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • En aktieägare...

    Jan Hanses gör rätt, eftersom Viking Line inte tjänar tillräckligt med pengar är det nog nära nog omöjligt att sätta igång ett nybygge. Och aktieägarna är nog inte beredda med att sätta till mer pengar. Viking redovisar fortfarande mycket siffror vad gäller hur många pax man har per kvartal men vinsten är högst frånvarande. Och med kryssningar för 0:- blir det så…Förstärk kassan först

  • s l o

    En förnyelse är ett måste om resultatet skall komma upp. Att bara köra vidare med gammalt tonnage, som om världen runt om står stilla låter inte som en vinnande melodi. Se var VL är nu och hur de kommit dit.

  • Lars Andersson

    Känns som att Viking Line lämnat walk over. Tallink investerar och utökar medan Viking står still. Sålde mina Viking aktier och med facit i hand var det nog ett bra förslag.

  • Anders Lundin.

    Viking måste bygga nytt. Tallink fräser fram med nybyggen men Vikingatiden är nog över tyvärr. Viking vågar ej.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]