Under tisdagen sjösattes Viking Lines nya färja Viking Glory.

Fotograf: Viking Line

Kategori: Färjetrafik | Passagerarsjöfart | Skeppsbyggnad

Viking Lines nybygge Viking Glory är sjösatt

Under tisdagen nåddes en viktig milstolpe i Viking Lines byggande av nya färjan Viking Glory. Under morgonen sjösattes fartyget på varvet i Kina.
Det var på XSI:s varv i Xiamen, Kina som Viking Lines nya färja Viking Glory drogs ut från byggdockan under tisdagsmorgonen. Intresset för fartyget, som ska trafikera mellan Stockholm, Mariehamn och Åbo, är stort från både allmänhet och media. Därför höll Viking Line ett digitalt event under tisdagen där de presenterade både en film från sjösättningen och en virtuell rundtur på fartyget.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]is-type-video is-provider-youtube wp-block-embed-youtube wp-embed-aspect-16-9 wp-has-aspect-ratio”>

Det var på XSI:s varv i Xiamen, Kina som Viking Lines nya färja Viking Glory drogs ut från byggdockan under tisdagsmorgonen. Intresset för fartyget, som ska trafikera mellan Stockholm, Mariehamn och Åbo, är stort från både allmänhet och media. Därför höll Viking Line ett digitalt event under tisdagen där de presenterade både en film från sjösättningen och en virtuell rundtur på fartyget.

– Visst flöt hon ut fint. Hon ligger väldigt lätt och vackert i vattnet, jag är väldigt glad över utvecklingen så här långt, sa Viking Lines vd Jan Hanses under det livesända eventet.

Kari Granberg, projektledare för bygget på plats i Kina, medverkade från varvet under sändningen.

– Sjösättningen gick väldigt bra. Vi hade en liten ceremoni under måndagen när vi tryckte på knappen för att fylla på med havsvatten i dockan. Under morgonen i dag (tisdag) flöt fartyget för första gången och klockan 09.30 öppnades porten till dockan. Sakta bogserades Viking Glory ut och när akten passerat porten sköts fyrverkerier. Det var ett fantastiskt moment att få se, sa han.

Under evenemanget anordnades en frågestund där förutom Jan Hanses även fartygets befälhavare Ulf Lindroos medverkade, samt kryssningsvärden Jonathan Isaksson, Michaela Lindström som är lanseringsansvarig samt Eleonora Hansi som är informationschef för rederiet i Sverige. Hon berättade bland annat om flera miljöaspekter av det LNG-drivna fartyget där rederiet menar att Viking Glory kommer att förbruka omkring tio procent mindre bränsle jämfört med föregångaren Viking Grace – det trots att detta fartyg är större.

– När LNG-bränslet kommer till fartyget är det i nedkyld form. Den kylan kan vi använda till att kyla ner andra saker på fartyget, så som kylrum och exempelvis våra grönsaker. Det är otroligt energibesparande och världsunikt, ingen har gjort det tidigare, sa Eleonora Hansi.

Dessutom kommer fartygets energibehov att styras av bokningsläget inför varje avgång.

– Fartyget kommer att vara kopplat till vårt bokningssystem på så sätt att alla hytter som inte bokats kommer att gå ner i energisparläge, berättade Eleonora Hansi.

Viking Lines virtuella rundtur på fartyget.

Under paneldiskussionerna framkom även att rederiet har för avsikt att sätta in fartyget på kvällsavgången från Stockholm. Vidare informerade Jan Hanses att den beräknade leveransen kommer att ske i slutet av året, vilket innebär att fartyget kommer till Östersjön någon gång i månadsskiftet mellan januari och februari 2022.

Frågan om vilken som blir fartygets flagg är dock inte lika enkelt besvarad.

– Hon har planerats för finsk flagg, men vi har även option för att ha andra flaggor. Jag skulle inte utesluta ännu att vi kan tänka oss en svensk flagga för henne, men planeringen utgår för finsk flagg, sa Jan Hanses.

Efter sjösättningen stundar nu vidare utrustning av fartyget. Därefter är planen att inleda sea trials till sommaren.

Viking Glory blir rederiets andra LNG-drivna färja efter Viking Grace som levererades under 2013 och som då var världens första stora LNG-drivna passagerarfartyg.

Även om fartyget byggs i Kina är många nordiska aktörer delaktiga i projekt, så som Wärtsilä, ABB Marine, Concept, Climeon, Kone, Deltamarin, Almaco, Evac, Pointman och Projektia.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]