Den 15 maj 2021 passerade Mariella genom Öresund på väg till Medelhavet. Försäljningen av fartyget är en av Viking Lines viktiga milstolpar för 2021.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Färjetrafik | Passagerarsjöfart

Viking Line stänger 2021 med tro på framtiden

Ett sålt fartyg, ett levererat nybygge samt ökningar av både passagerar- och fraktvolymerna och dessutom en lyckad nyemission. Det är några av nyheterna från 2021 som gör att Viking Line nu går in i 2022 med stark framtidstro.
År 2021 fortsatte liksom föregående år att vara exceptionellt på grund av den rådande pandemin, så också för Viking Line. Två av de största händelserna för rederiet under året var försäljningen av Mariella i maj och leveransen av nybygget Viking Glory i december där resan hem till Åbo påbörjades den 28 december.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]liksom föregående år att vara exceptionellt på grund av den rådande pandemin, så också för Viking Line. Två av de största händelserna för rederiet under året var försäljningen av Mariella i maj och leveransen av nybygget Viking Glory i december där resan hem till Åbo påbörjades den 28 december.

– Vi ser fram emot att ta emot Viking Glory i februari i Åbo. Fartyget kommer att bli unikt och vackert – såväl invändigt som till exteriören. Vi ser nu redan att det finns ett enormt intresse för henne och det är vi glada över. Hon ger oss en tro på framtiden, säger Viking Lines vd Jan Hanses i ett pressmeddelande.

Pandemin har starkt påverkat antalet passagerare som reste med Viking Line under 2021, vilket slutade på 2,3 miljoner. Det är en ökning med 20,1 procent mot 2020 då 1,9 miljoner passagerare reste med Viking Line. Dock är det fortfarande långt ifrån 2019 då 6,3 miljoner passagerare reste med rederiet.

Den största ökningen under 2021 var på linjen Åbo–Mariehamn–Stockholm med 51,9 procent fler passagerare (904.321) mot 2020. På linjen Helsingfors–Mariehamn–Stockholm minskade antalet passagerare med 11,3 procent till 153.183, bland annat beroende av att rederiet enbart kört med en färja sedan försäljningen av Mariella i maj samt att Gabriella gjort ett antal specialkryssningar till olika finska destinationer under sommaren.

Efter ett kortare gästspel på Åbolinjen inledde Cinderella sin ordinarie kryssningstrafik mellan Stockholm och Mariehamn den 3 juni. Fartyget har dessutom gjort ett antal specialkryssningar till svenska destinationer och hade under året 261.010 passagerare, en ökning med 26,2 procent mot år 2020.

Antalet passagerare mellan Mariehamn och Kapellskär på Rosella var 348.209, en ökning med hela 81,8 procent mot 2020.

På Viking XPRS som går i trafik mellan huvudstäderna Helsingfors och Tallinn reste 591.122 passagerare, vilket är en minskning med 21,1 procent. Enligt rederiet är det en följd av skärpta reserestriktioner under delar av året.

Totalt för rederiet var antalet fraktenheter 129.278, vilket är en ökning med 2,9 procent. Antalet personbilar var 442.484, vilket är en ökning med 24 procent.

Under hösten 2021 höll läget på att normaliseras, men utvecklingen avbröts av den nya Covid19-varianten och åtföljande skärpningar av reserestriktionerna

Jan Hanses, vd för Viking Line

– Med tanke på det utmanande läget i att bedriva en verksamhet i en miljö där efterfrågan delvis uteblev på grund av restriktioner och andra begränsningar, så får vi vara nöjda med årets volymer. Speciellt glädjande är passagerar-siffrorna på Åbolinjen där Åland, som attraktiv semesterdestination, fick ett markant uppsving i Finland. Även sommarens specialkryssningar med Viking Cinderella var mycket uppskattade av våra gäster, säger Jan Hanses i pressmeddelandet och fortsätter:

– Under hösten 2021 höll läget på att normaliseras, men utvecklingen avbröts av den nya Covid19-varianten och åtföljande skärpningar av reserestriktionerna. Vi är även glada över att efterfrågan på våra bildäck varit stor, vilket syns i frakt- och personbilsvolymerna, säger han.

För att ytterligare stötta verkställandet av Viking Lines strategi för fortsatt lönsam tillväxt i en omgivning efter Covid-19-pandemin, genomförde rederiet under hösten en aktieemission med företrädesrätt för aktieägarna. Enligt rederiet blev emissionen framgångsrik. Intresset var stort bland såväl aktieägare, personal som allmänheten och ledde till en överteckning. Initialt tecknades emissionen med 8,5 miljoner aktier, vilket enligt Viking Lines pressmeddelande motsvarar cirka 132,5 procent av de erbjudna aktierna. Det slutgiltiga antalet blev 6.480.000 aktier. Som ett resultat erhöll Viking Line cirka 51,8 miljoner euro.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]